Drycken som gör skillnad för odlarna i Sierra Leone

Det är inte vanligt med nykomlingar på läskedrycksmarknaden – men de finns. En av dessa är Karma Cola, som nyligen kom till Sverige. Dagens gästbloggare är Markus Eriksson, ansvarig för marknadsföring på Beriksson, svensk leverantör av Karma Cola.

Syftet för Karma Cola har från början varit att förbättra livet för invånarna på Sierra Leone, där kolaträdet med sina kolanötter, kommer från. Verktyget för detta: en välsmakande, Fairtrade-märkt ekologisk läskedryck.Karma-Cola

”Jag tycker att det är överraskande att det dricks mer än en miljon cola i minuten. I hela världen dricker vi faktiskt 1,8 miljarder cola varje dag”, säger Simon Coley på All Good Organics som producerar Karma Cola. ”Men vad som är mer förvånande är att det västafrikanska folket som upptäckte kolanöten och fortfarande använder den varje dag inte tjänar en endaste cent på världens populäraste dryck. Det tyckte vi att det var dags att förändra. Så vi skapade Karma Cola”.

Drycken består av både socker och vanilj som handlats enligt Fairtrades kriterier. Och, fastän det inte finns Fairtrade kriterier för kolanötter, ville företaget hitta ett sätt att göra deras handel med Sierra Leones odlare så rättvis som möjligt.

Hindowa Kamara från Sierra Leone visar upp drycken.Det fanns, när Karma Cola startade, i stort sett ingen marknad alls för kolanötter eftersom de flesta koladryckerna inte längre innehåller kolanöt, trots att det som sagt säljs cirka 1,8 miljarder kolaflaskor per år. Därför startade Karma Cola en direkthandel med odlarna i byn Boma och har byggt upp Karma Cola Foundation.

Tanken är att Karma Cola Foundation ska hjälpa till att bygga ett hållbart samhälle för invånarna samtidigt som de kan skapa och återintroducera en dryck som smakar kolanöt. Eftersom Karma Cola kan säljas som Fairtrade-märkt tack vare att sockret och vaniljen handlats enligt Fairtrades kriterier, får odlarna ett minimipris för råvarorna, och en försäljningsbaserad premie som exempelvis kan användas för att förbättra lokalsamhället genom bland annat investeringar i vattenbrunnar eller sjukvård. Förutom detta så ser Karma Cola Foundation till att 2 cent av försäljningssumman av varje såld kolaflaska går direkt tillbaka till odlarna.

Dryckerna kostar mellan 28-35 kronor och finns i välsorterade delikatessbutiker och serveringar. Här finns en lista på återförsäljare. Håll utkik!

Kommentarer inaktiverade.