PRESSMEDDELANDE: Fairtrade Fokus 2013 – Hej då fattigdom!

Hejdafattigdom-438x280-pxDen 25 september släpper Fairtrade rapporten Hej då fattigdom samtidigt som världens ledare möts i New York för att diskutera hur den globala fattigdomen ska bekämpas. Rapporten är startskottet för Fairtrades största kampanj någonsin med början om två veckor. Kampanjen sätter fokus på hur odlare, konsumenter, företag och beslutsfattare, med Fairtrade-märkt som gemensamt verktyg, kan bidra till att minska fattigdomen. Målet är att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 50 procent under kampanjveckorna.

–Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tillsammans, genom våra val i butiken, kan vi vara med och bekämpa fattigdomen i världen! En miljard människor går fortfarande till sängs hungriga varje dag. Det är inte en värld vi vill ha. Med Fairtrade-märkningen kan företag och konsumenter bidra till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får handlingskraft att själva förbättra sina villkor, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Rapporten Hej då fattigdom släpps i samband med FN:s toppmöte i New York där världens ledare ska staka ut vägen för hur den globala fattigdomen ska bekämpas efter 2015 då millenniemålen löper ut. Handel är ett effektivt verktyg som kan bidra till fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling, men bara om handeln bygger på respekt för mänskliga rättigheter. Rapporten visar hur enskilda aktörer på lokal nivå kan vara med och bidra till globala frågor som rör fattigdomsbekämpning. Genom att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter skapar vi förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

– Förra året ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 28 procent. Men vi är inte nöjda. Vi satsar stort i årets kampanj för att få ännu fler konsumenter att upptäcka hur enkelt det är att göra skillnad med sina val i butiken. Målet är att öka försäljningen med 50 procent under kampanjen, säger Magdalena Streijffert.

Fairtrade Fokus, som pågår vecka 41–42, arrangeras för sjunde året i rad, och varje år genererar kampanjen ett allt större engagemang från allt fler aktörer. Konsumenten kommer att få möta Fairtrade i allt från rikstäckande utomhusreklam till hundratals aktiviteter på stan. Dagligvaruhandeln kommer att delta genom skyltning, butiksprovningar och fikapauser i över 2000 butiker. Dessutom förväntas hundratusentals personer delta i Fairtrade Challenge – årets stora Fairtrade-fika den 17 oktober. Målet är att slå förra årets rekord då över 600 000 deltagare fikade Fairtrade-märkt under en och samma dag.

Några hållpunkter för Fairtrade Fokus:

  • 25 september: Fairtrade-rapporten 2013 – Hej då fattigdom släpps. Rapporten presenteras under ett seminarium på Fair Trade Forum i Eskilstuna den 4 oktober.
  • -10 oktober: Celine Herrera och Narciso Dominguez, Fairtrade-certifierade kaffeodlare från Dominikanska Republiken besöker Stockholm, Eskilstuna, Uppsala och Borlänge.
  • 5 oktober: Kick-off för Fairtrade Fokus 2013 på Fair Trade Forum i Eskilstuna.
  • Hundratals events runt om i landet, såsom underhållning, butiksprovningar, föreläsningar, filmvisning, bananbalett, produktbjudningar på stan.
  • 17 oktober: Fairtrade Challenge. Målet är att slå förra årets rekord då 600 000 deltagare fikade Fairtrade-märkta produkter under en dag. Läs mer på www.fairtradechallenge.se.
  • Rikstäckande utomhusreklam och annonsering i tryckt media samt online.
  • Över 2000 butiker skyltar upp med butiks- och kampanjmaterial.

Läs mer om vad som händer under Fairtrade Fokus >>

Ladda ner Fairtrade-rapporten 2013 Hej då fattigdom! >>

För mer information
För frågor om kampanjen kontakta Maria Granefelt, pressansvarig,
telefon: 08-1220 8908/073-673 16 72 e-post: maria.granefelt@fairtrade.se