PRESSMEDDELANDE: Scandic serverade flest fikadeltagare i Fairtrade Challenge

Häromveckan gick fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln, som samlade över 630 000 fikadeltagare runt om i landet. Scandic var den aktör som samlade flest fikadeltagare utanför hemmet. På nästan 80 hotell runt om i landet fick hotellkedjan över 56 000 fikadeltagare att fika Fairtrade-märkt och vann därmed tävlingen före Nordic Choice Hotels och Burger King. Fikautmaningen Fairtrade Challenge är ett enkelt och roligt sätt att uppmärksamma vilken skillnad det gör när vi väljer Fairtrade-märkta produkter.

Scandic har deltagit i Fairtrade Challenge samtliga år sedan starten 2009. I år samlade de fler fikadeltagare än någonsin tidigare, 56 032. Scandic bjöd på kaffe både på och utanför sina ca 80 hotell runt om i landet och det fikades även Fairtrade-märkta bananer och Fairtrade-märkt godis.

– Det känns fantastiskt att så många har fikat Fairtrade-märkt på Scandic. Tack till alla engagerade medarbetare och gäster. Det är kul att slå rekord i något så viktigt, som att förbättra arbetsvillkoren för våra leverantörer. I år hade vi förutom kaffe också bananer, godis och snacks att erbjuda. För Scandic är Fairtrade-märket ett sätt att veta att vi gör skillnad, säger Inger Mattsson hållbarhetsansvarig på Scandic.

Fairtrade Challenge

Fikautmaningen Fairtrade Challenge går av stapeln den 15 oktober i samband med kampanjen Fairtrade Fokus, som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på Fairtrade och den skillnad det gör när vi väljer produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö. Målet med Fairtrade Challenge är att samla så många människor som möjligt att fika Fairtrade-märkta produkter under samma dag. I år deltog över 630 000 fikadeltagare fördelat på mer än 11 000 enskilda fikapauser. Det anordnades fikapauser på stan, i butiker och på kaféer, på arbetsplatser, skolor, organisationer och inte minst hemma hos enskilda personer.

– Det är fantastiskt att så många ville ta tillfället i akt och fika Fairtrade-märkt och därmed sätta fokus på de människor som odlar och producerar våra varor. Vi hoppas såklart att Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och den skillnad det gör. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Näst bästa aktör i Out of home-kategorin blev Nordic Choice Hotels som samlade totalt 48 144 fikadeltagare. Det var andra året som Nordic Choice deltog i Fairtrade Challenge och de bjöd både sina gäster och förbipasserande utanför sina hotell på Fairtrade-märkt kaffe. Tredje bästa aktör blev Burger King som samlade 22 000 fikadeltagare. De lyfte fram sitt Fairtrade-märkta kaffe på flera sätt och bjöd de gäster som var med och spred budskapet om Fairtrade på en kopp Fairtrade-märkt kaffe.

Topplista Fairtrade Challenge Out of home:

1. Scandic                                   56 032 fikadeltagare
  2. Nordic Choice Hotels              48 144 fikadeltagare
  3. Burger King                             22 000 fikadeltagare
  4. Compass Group                     17 813 fikadeltagare
  5. Högskolerestauranger            10 467 fikadeltagare

För mer information

Praktiska frågor om Fairtrade Challenge, kontakta Johanna Lidholm, Kampanj- och medlemssamordnare Mail: johanna.lidholm@fairtrade.se telefon: 08-1220 89 18

Fairtrade, kontakta Johannes Hartvigson, Pressansvarig. Mail:johannes.hartvigson@fairtrade.se, telefon: 0730-76 65 83