Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Nyheter / Över 2 miljoner deltagare i World Fairtrade Challenge
Nyheter / Pressmeddelande /

Över 2 miljoner deltagare i World Fairtrade Challenge

Nyligen gick World Fairtrade Challenge, världens största Fairtrade-fika, av stapeln och nu avslöjar Fairtrade resultaten. Totalt samlades över 2 miljoner fikadeltagare runt om i världen för att fika Fairtrade-märkt. Sverige lyckades samla över 515 000 fikadeltagare.

– Det är fantastiskt att så många på det här enkla sättet vill visa sitt engagemang för Fairtrade och göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Vi hoppas såklart att World Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och för Fairtrade som verktyg för fattigdomsbekämpning, säger Maria Granefelt, tf generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Världens största Fairtrade-fika ägde rum 11-13 maj då över 2 miljoner fikadeltagare från 20 länder samlades för att fika Fairtrade-märkt. World Fairtrade Challenge är från början en kampanj som samlat deltagare runt om i Sverige, men nu har alltså fenomenet klivit upp en nivå och blivit en global kampanj. 2016 deltog 1,8 miljoner deltagare från 26 länder i World Fairtrade Challenge.

I år fikades det Fairtrade-märkt i närmare 9 000 fikapauser i Sverige. Deltagarna i World Fairtrade Challenge är familjer, kompisgäng och större föreningar, arbetsplatser, butiker eller caféer som på det här sättet visar sitt engagemang i Fairtrade. Exempelvis anordnades drop in-bröllop med Fairtrade-fika i Danderyd, en tacobuffé serverades i Eksjö, snickare fikade med besökare i Karlskrona och en sillunch dukades upp i Västerås. Den största fikapausen stod Kommunal för, som samlade över 88 000 deltagare.

Även Nordic Choice Hotels arrangerade Fairtrade-fika för sina gäster och lyckades samla närmare 80 000 fikadeltagare totalt och blev därmed den aktör som samlade flest deltagare utanför hemmet.

Fairtrade omfattar idag cirka 3 000 produkter och den fikasugne konsumenten kan bland annat välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 360 kronor per person, och försäljningen ökade med 10 procent.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får förbättrade ekonomiska villkor, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

För mer information

Therese Smedberg, pressansvarig Fairtrade Sverige. Mail: press@fairtrade.se, telefon: 08-12 20 89 18

 

 

Hela listan – så mycket fikades i kommunerna i World Fairtrade Challenge 2017.