blogg / 11 Apr 2018

30 år med Biofood

Biofood är organismen som började med Eko-butiken Gryningen i Stockholm och nu säljer mer än 2 500 produkter – varav över 200 Fairtrade-märkta. I dag firar Biofood 30 år. Fairtrade har pratat med vd Marie Lavén.

Det var på 1970-talet som eko-pionjären Denny Abrahamsson grundade den Eko-butiken Gryningen (som idag ligger på Folkungagatan), som nästan uteslutande sålde ekologiska och hållbara produkter. Intresset växte snabbt och fler affärer ville snart ta del av det omsorgsfullt utvalda sortimentet. För att tillgodose efterfrågan grundades därför grossisten Biofood år 1988.

Marie Lavén, vd på Biofood, beskriver företaget som ett slags organism som ständigt utvecklas. I dag fyller organismen 30. Firandet är storslaget: Press, kunder och samarbetspartners är inbjudna till ett heldagsevenemang med vegansk, glutenfri och ekologisk rawfood-mat, fyra föreläsningspass med fyra föreläsningar vardera och provsmakning av en rad Biofood-produkter. Bland andra kommer den Fairtrade-märkta chokladleverantören Tony’s Chocolonely närvara och berätta om sin slavfria choklad.

–        Jag tycker själv det är så tråkigt när man blir bjuden på event och inte kan närvara just den tiden, så vi kör programmet hela dagen, förklarar Marie.

Hon menar att det finns mycket att fira nu när hållbarhetstänket blivit inne. Annat var det för 25 år sedan, då hon själv började engagera sig för Biofood.

–        Då var det inte så många som tänkte eko och hälsa. Så jag gick runt och knackade dörr och försökte sälja produkter. Det var inte helt enkelt… Vi sålde alger och råris och i dag har sådant ju blivit trendigt! Man hänger knappt med!

Tony's på Ica Kvantum

Här firar Biofood Fairtrade-dagen med Tony’s Chocolonely på Ica Kvantum i Sickla. Foto: Biofood.

Fairtrade-influenser ständigt närvarande

Strävan efter schyssta löner och rättvisa fanns även den med från start. Marie menar att de rötter som Biofood växt ur – hippie-eran, miljörörelsen, antroposofin och hälsorörelsen, för att nämna några – alla har handlat om en slags helhet som inkluderar mänskliga rättigheter och etisk handel.

–        Som jag ser det har de influenserna alltid funnits där. Sedan har det behövts verktyg för att styra upp det så det verkligen blir rättvist, vilket har skett successivt tack vare Fairtrade.

Marie menar att Fairtrade är viktigt för att sprida kunskap. Det är ju vad det handlar om hela tiden: att hjälpa människor förstå sin makt som konsumenter. Och förstå att det finns människor som inte har det lika lätt som en själv.

Även tänket kring samarbetspartners har ett korn av Fairtrade i sig. Biofood strävar efter att upprätthålla och utveckla långa relationer med samma partners, precis som Fairtrade strävar efter långa avtal med producenter. Leverantörer väljs med omsorg och nära relationer där idéer utvecklas i samspel prioriteras.

Choklad och drycker de största produktgrupperna

Förutom Tony’s Chocolonely ligger Biofood bakom Fairtrade-märkta godsaker såsom Seed and Beans chokladkakor, Little Miracles-dryckerna, Gusto-cola, The Raw Chocolate Company, Chocolate and Love, flera av Numi-teerna och Pearls of Samarkand – som bland annat säljer vilda Fairtrade-mandlar från Uzbekistan (länk till alla produkter). Alla dessa produkter har på ett eller annat sätt sociala och/eller ekologiska agendor, där handel med Fairtrade-certifierade odlare är en självklar del.

 

Biofood

Fairtrade-märkta Biofood-produkter. Foto: Biofood.

Deltar i World Fairtrade Challenge

Biofood deltar förstås också i den stora Fairtrade-fikan World Fairtrade Challenge, som går av stapeln den 7-9 maj.

–        Vi fikar internt på kontoret men försöker också få våra kunder att fika. Förra året anordnade vi event tillsammans med livsmedelsaffären Paradiset och bjöd på Fairtrade-märkt te, berättar Marie Lavén.

World Fairtrade Challenge-loggan

World Fairtrade Challenge. Foto: Fairtrade Sverige.

 

Att Marie Lavén är stolt över sin och grundarens Dennys värdebaserade livsmedels-organism, och över Fairtrades del i den, blir extra påtagligt när intervjun lider mot sitt slut och hon tillägger:

–        Jag tänkte bara säga en till sak! Vi på Biofood har adopterat Karl-Bertil Jonsson och brukar prata om honom varje år inför jul. Vi brukar säga att essensen i varför vi säljer Fairtrade är ju att det ger så enormt mycket när vi inte bara säljer en produkt utan samtidigt ger något tillbaka. Det är en inre glädje och lycka att kunna bidra. Att kunna göra någonting för någon annan – jag tror det är väldigt viktigt för oss människor. Det tycker ju Karl-Bertil också.