fbpx
Meny

Fairtrade Sverige om Dick Durevalls kafferapport

Nyligen publicerades en intressant rapport om Fairtrade-märkt kaffe som Dick Durevall, verksam som forskare vid HUI Research och professor i nationalekonomi vid Göteborgs universitet, tagit fram. Dick Durevall har analyserat hur intäkterna från försäljningen av Fairtrade-märkt malet kaffe fördelas mellan olika aktörer: kaffeproducentländer, Fairtrade Sverige och svenska aktörer som rosterier och detaljhandelskedjor.

Fairtrade ser flera konstateranden i rapporten som positiva och som bekräftar vår bild.

  • Dick Durevall skriver om den grundproblematik som finns med många produkter från länder med utbredd fattigdom, nämligen att det finns en obalans i vem som får intäkterna från försäljningen. Att det är odlarna, som står först i produktionskedjan, alltför ofta är de som får betala priset för när varor prispressas, håller Fairtrade med om. Det är just därför Fairtrade finns, och vi är också den enda certifieringen som adresserar detta. Fairtrade vill utjämna den obalansen och bidra till att odlare får bättre, och schysst, betalt och får verktyg för att själva ta sig ur fattigdom.
  • I rapporten bekräftas att kaffeodlarna får bättre betalt genom Fairtrades kriterier.
  • Rapporten pekar på att utvecklingen går åt rätt håll, vilket har att göra med att efterfrågan och volymerna växer, vilket i sin tur gör att de Fairtrade-märkta produkterna blir viktigare för rosterierna och dagligvaruhandeln att vara konkurrenskraftiga med. Detta är såklart något som Fairtrade ser som positivt. Ju fler som efterfrågar och köper Fairtrade-märkta produkter, desto större möjlighet för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom att själva ta sig ur fattigdomen.

Fairtrade tycker att mycket av rapportens innehåll är bra och framför allt är det jättebra att grundproblematiken – att odlare får för liten del av vinsten – belyses. I rapporten skriver Dick Durevall att det är rosterierna och dagligvaruhandeln som får den största andelen av mellanskillnaden. Fairtrade håller med om att obalansen i produktionskedjan måste rättas till, och tror att ett sätt att rätta till den obalansen är att dagligvaruhandeln börjar prissätta det Fairtrade-märkta kaffet med samma marginal som det konventionella kaffet. Det görs från rosteriernas sida stora investeringar och många bra initiativ på kaffemarknaden i Sverige idag. Vissa tar ett större ansvar än andra. Flera kaffelicenstagare i Sverige visar på stort engagemang och tar ansvar för att de kaffebönor som köps in, har producerats under schyssta förhållanden. Vi hoppas på att fler aktörer kan få upp ögonen för att det kan finnas en konkurrensmöjlighet med Fairtrade-märkt kaffe.

En slutsats från rapporten är också att Fairtrade-märkt kaffe sannolikt är dyrare än vad som motiveras av kostnaderna för Fairtrade-märkning och är klart dyrare än konventionellt kaffe. I det sammanhanget vill Fairtrade påminna om att produkternas slutpris sätts av marknaden. Ett sätt att angripa detta skulle exempelvis också kunna vara att dagligvaruhandeln kunde ha kampanjpriser även på Fairtrade-märkt kaffe.

Ett förslag som Dick Durevall för fram är att deklarera på förpackningarna hur många kronor som går till kaffeodlarna. Det tror dock inte Fairtrade är genomförbart av praktiska skäl. En anledning till det är att det färdigmalna kaffet ofta är en blandning av olika kaffebönor som har olika egenskaper för att få till en specifik blandning. Bönor i samma paket kan därför ha olika ursprung, kvalité och därmed pris. En annan anledning är att priset på kaffe ständigt fluktuerar, vilket gör det svårt att se exakt hur stor andel av priset som gått till odlaren. (Säkert är dock att oavsett marknadspriset – om kaffet är Fairtrade-märkt – så har odlaren fått som minst betalt ett minimipris. Det kan mycket väl ha överstigit marknadspriset.)

Rapporten har fått uppmärksamhet i ett antal medier, däribland Göteborgs-Posten. I en del andra medier ser Fairtrade Sverige att inte hela problembilden alltid kommer fram. Något som missuppfattats är att Fairtrade Sverige skulle ha godkänt rapporten innan publicering vilket inte stämmer. Vi har däremot fått ta del av rapporten, och bett att få återkomma med synpunkter senare.

Fairtrade ser mycket positivt på att efterfrågan på Fairtrade-märkt kaffe ökar. Vi hoppas att de som köper Fairtrade-märkta produkter idag fortsätter att göra det och att fler konsumenter ser att det genom medvetna val i butiken går att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Genom en ökad efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter, ökar också konkurrensen mellan konventionella varor och Fairtrade-märkta varor. En ökad konkurrens leder i sin tur till lägre marginaler i såväl mellanled som dagligvaruhandeln.

Tillsammans kan vi bekämpa fattigdomen.

Dela