fbpx
Meny

Cecilia Ceder ny vd för Fairtrade Sverige

Efter 20 år fortsätter Fairtrade Sverige sin resa som Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning. Nu får organisationen en ny vd. Cecilia Ceder från Lantmännen efterträder Morgan Zerne.

I över två decennier har Fairtrade Sverige, som en del av Fairtrade International, arbetat för att skapa en global handel som baseras på hållbara, jämlika och rättvisa villkor och för att öka konsumenters kunskap om etiskt märkta produkter. De senaste åren har även intresset för hållbarhet ökat, där Agenda 2030 spelar en betydande roll för att främja hållbarhet, utveckling och fattigdomsbekämpning. Här är Fairtrade en självklar aktör, menar Fairtrade Sveriges nya vd, Cecilia Ceder.

– Fairtrade har en viktig roll att spela för både människor och miljö i ett globalt hållbarhetsperspektiv och det ska bli spännande att få vara med och driva den fortsatta utvecklingen framåt. Fairtrade Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills och jag ser verkligen fram emot att vara med och skapa ytterligare möjligheter för Fairtrade-märkta varor i Sverige framöver, säger Cecilia Ceder.

Gedigen erfarenhet

Cecilia Ceder har över 20 års erfarenhet från arbete inom livsmedel. Hon kommer senast från Lantmännen Cerealia där hon verkat både som marknadschef och affärschef för foodservice. Dessförinnan har hon arbetat som varumärkesansvarig produktchef på Arla Foods, och även med stora företag som Semper och Astra. Cecilia har ett stort intresse för produktutveckling, försäljning och ett starkt engagemang för de frågor som Fairtrade driver.

– Vi är väldigt glada att få in Cecilia som ny vd för Fairtrade Sverige. Hon har en gedigen erfarenhet och kommer tillföra initierad kunskap om produktutveckling och livsmedelsbranschen, kryddad med ett starkt engagemang för en värld utan fattigdom. Första tiden kommer Cecilia lära sig om verksamheten i Sverige och internationellt, bygga relationer med personalen och lära känna de hundratals företag som erbjuder Fairtrade-märkta produkter. Hon hinner jobba några dagar innan Fairtrades stora höstkampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” sätter igång den 8 oktober, säger Daniel Sommerstein, tillförordnad vd på Fairtrade Sverige.

Schysst frukost ska nå konsumenterna

Fairtrades höstkampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” äger rum vecka 41–42 och samlar butiker, konsumenter, företag, organisationer, Fairtrade City-diplomerade kommuner och engagerade för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade.

– Vi vill att fler konsumenter ska upptäcka hur enkelt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, bara genom att se till våra dagliga val i butiken, säger Cecilia Ceder.

Dela