fbpx
Meny

Eslövsborna väljer Fairtrade-märkt!

Fairtrades höstkampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” har just avslutats. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

 Årets Fairtrade-kampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” har pågått de senaste två veckorna runtom i Sverige, för att belysa vikten av schysst producerade varor.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln. Det säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

ICA Kvantum deltog med 127 butiker

ICA Kvantum har deltagit i kampanjen med sina 127 butiker från norr till söder. I år har de dessutom satsat på en butikstävling för att se vilken butik som ökat sin försäljning av Fairtrade-märkta varor mest i jämförelse med förra årets kampanj. Under kampanjveckan har ICA Kvantum Eslöv ökat sin försäljning av Fairtrade-märkta varor med hela 278 procent jämfört med föregående år. Det är en ökning som slår alla de andra 126 tävlande butikerna. Den 21 november får de diplom för sitt arbete av Fairtrade Sveriges vd Cecilia Ceder.

– Det känns alltid bra att göra rätt. Under de senaste åren har vi satsat på att lyfta fram just Fairtrade tillsammans med ekologiskt och närproducerat. Under årets kampanj har vi utbildat både oss själva och våra konsumenter för att få fler att förstå hur Fairtrade kan göra skillnad. Idag har kunden stor makt och det gillar jag, säger Stefan Wieloch, ICA-köpman på ICA Kvantum Eslöv.

Två andra ICA-butiker som också lyckats bra under kampanjen är ICA Kvantum Viksjö och ICA Kvantum Strömstad. Båda butikerna har ökat sin försäljning med cirka 150 procent. Hela nio butiker har ökat sin försäljning med 100 procent eller mer. I snitt har de 127 ICA Kvantum-butikerna ökat sin försäljning av Fairtrade-märkta varor med 42 procent. En starkt bidragande orsak är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Fairtrade omfattar idag cirka 2 200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor till 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.

Dela