fbpx
Meny

Ny licenstagare V-Sell tar bristerna i kakaobranschen på allvar

V-Sell Ekologiska Produkter är återförsäljaren som från start fokuserat på ett ekologiskt och veganskt livsmedelsutbud. Nu tar företaget ytterligare hållbarhetssteg genom att Fairtrade-märka alla produkter som innehåller kakao. Målet? Att alla råvaror som importeras från utanför EU ska vara Fairtrade.

Sohail Ehsanzamir är produktkoordinator på V-Sell Ekologiska Produkter, som säljer ekologiska produkter under varumärken som Veggie Peggy och Belvas. Sedan den 15 oktober säljer V-Sell också Fairtrade-certifierad bakchoklad och kakaopulver av varumärket Khoisan Tea.

V-Sell importerar de flesta av sina råvaror från länder inom EU, där lagstiftning som skyddar producenter från skadliga arbetsvillkor redan finns på plats. När råvarorna däremot kommer från länder utanför EU, som i exemplet med kakao, kan det vara svårare att veta under vilka villkor de producerats. Därför blir hållbarhetsmärkningar extra viktiga för just de produkterna, menar Sohail.

– Vi har valt Fairtrade eftersom det är den kändaste märkningen bland våra kunder. Det finns ett högt förtroende för Fairtrade, säger Sohail Ehsanzamir.

Sohail menar också att Fairtrade är en enkel och pålitlig märkning att arbeta med.

– När vi hade bestämt oss för Fairtrade märkte jag direkt hur enkelt det var att arbeta med certifieringen. Vi fick mycket hjälp längs vägen gällande utformning av själva produkten, och det märks att spårbarheten fungerar bra. Det känns skönt att veta att Fairtrade kontrollerar hela handelskedjan så att det inte fuskas i något led.

Kakao en riskprodukt

V-Sells choklad produceras i Belgien, men kakaon kommer ursprungligen från Peru och Dominikanska republiken. Där är arbetsvillkoren för kakaoodlare ofta hårda, dagarna långa och lönerna låga.

Kakao är en gröda som odlas nära ekvatorn i det man kallar kakaobältet. På många kakaoplantager i länder med utbredd fattigdom finns det stora problem med barnarbete. Råvaran brukar därför klassificeras som en riskprodukt när det kommer till arbetsvillkor för de som odlar den.

Fairtrade motverkar barnarbete

Enligt Fairtrade-kriterierna får inget barn under 15 år anställas på Fairtrade-certifierade plantager. För barn under 18 gäller att arbete inte får ske på bekostnad av utbildning eller barnets utveckling och hälsa. Fairtrade motverkar också barnarbete genom att bidra till tryggare inkomster för odlarna, så att de får råd att skicka sina barn till skolan. Dessutom använder odlarna ofta Fairtrade-premien till att rusta upp lokala skolor eller investera i transportmedel som gör det lättare för barn på landsbygden att ta sig till närmaste skola.

V-Sell väljer nu att köpa in Fairtrade-certifierad kakao, som ett första led i arbetet mot ökad social hållbarhet för de människor som ligger bakom företagets produkter.

– Målsättningen är att försöka Fairtrade-certifiera alla produkter som nu ska komma från utanför EU. Vi vill att de som förser oss med våra råvaror får schysstare arbetsvillkor, säger Sohail Ehsanzamir.

Ökad medvetenhet bland konsumenter

Hållbarhet har blivit ännu viktigare för kunderna de senaste åren och intresset för schyssta produkter kryper allt längre ner i åldrarna. Det säger Celina Saffar, marknadskoordinator på V-Sell.

– Allt från äldre personer till barn har blivit mer medvetna kring vad de lägger i varukorgen! Det vill vi såklart uppmuntra genom att göra det lättare för konsumenten att handla hållbart.

Celina menar att Fairtrade-märkningen fungerar som ett steg i kommunikationen till kunderna om att V-Sell värnar om hållbarhet och mänskliga rättigheter.

Nu ser de båda kollegorna på V-Sell fram emot högsäsongen för bakprodukter som tar vid inför jul. Så att de kan sälja mer Fairtrade.

 

Om produkterna:

  • V-Sells ekologiska Fairtrade-märkta bakchoklad finns i tre färger: vit, ljus och mörk choklad.
  • Den ljusa och mörka bakchokladen samt kakaopulvret säljs på Coop. Samtliga produkter kommer också att säljas via online-återförsäljare inom snar framtid.
Dela