Orustborna väljer Fairtrade-märkt!
Fairtrades höstkampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” har just avslutats. I Hemköps butik i Ellös på Orust har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med 151 procent mer i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.
Årets Fairtrade-kampanj ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln” har pågått de senaste två veckorna runtom i Sverige, för att belysa vikten av schysst producerade varor.
– Det är kul att se hur årets kampanjtema har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln. Det säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.
Hemköp deltar med 179 butiker
Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. I år har de dessutom satsat på en butikstävling där vinnande butiken Hemköp Ellös, ökade sin försäljning av Fairtrade-märkta varor med hela 151 procent under kampanjveckan. Den 8 november får de diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.
– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.
Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt. Däribland finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.
Fairtrade omfattar idag cirka 2 200 produkter, såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor. Det är en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.