Sprudlande engagemang under årets Fairtrade Challenge 2019
Sveriges största Fairtrade-fikautmaning, Fairtrade Challenge 2019, samlade i år nära 270 000 fikadeltagare som fikade Fairtrade för världens odlare. Flest fikadeltagare i landet per capita hade Munkfors kommun där över 37 procent av invånarna fikade Fairtrade-märkta produkter. Här finns både läns- och kommuntopplistan.
Årets Fairtrade Challenge 2019 har just avslutats med fikadeltagare runt om i landet som alla uppmärksammat vikten av schyssta arbetsvillkor i länder med utbredd fattigdom. I år har nära 270 000 fikadeltagare deltagit i kampanjen med ett stort engagemang från organisationer, arbetsplatser, kommuner, Fairtrade City-diplomerade kommuner och regioner, hotell och restauranger.
Den aktör som under utmaningen lyckades samla flest fikadeltagare var fackföreningen Kommunal, följd av Coop och Compass Group.
– Det är glädjande att se att så många människor har fikat Fairtrade-märkta produkter under årets Fairtrade Challenge. Det handlar om ett stort engagemang för hållbarhet från både företag och konsumenter. Ju fler som väljer Fairtrade, desto större skillnad gör det för människan bakom produkten, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.
Flest fikadeltagare i Munkfors kommun
Under kampanjen samlades människor för att uppmärksamma Fairtrade på olika sätt. Genom att deltagarna runt om i landet registrerat sin fika på en kampanjsajt, har Fairtrade Sverige kunnat sammanställa ett fikaresultat. Flest fikadeltagare i landet per capita hade Munkfors kommun där över 37 procent av invånarna var med och deltog i fikautmaningen, följt av Forshaga och Eskilstuna. Därefter kom Hjo, Sorsele och Västerås.
Aktiva kommuner landet runt
Engagemanget för Fairtrade har varit stort under årets Fairtrade Challenge. En aktivitet som återkommit i flera kommuner är Fairtrades ambassadörer som mött trötta morgonpendlare på tågstationer och bjudit dem på Fairtrade-märkta produkter. Det har också arrangerats danskvällar, kladdkaketävlingar och informationssatsningar i de svenska klassrummen på flertalet håll i Sverige.
Stort intresse för hållbara varor i Sverige
Fairtrade omfattar idag fler än 2 600 produkter, såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis, juice, glass, nötter, vin, bomull och skönhetsprodukter. Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka tio procent till 4,1 miljarder svenska kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 399 kr per år.
Fairtrade handlar om människan bakom produkten. Fairtrade-märkta produkter bidrar till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får möjlighet att förbättra sin ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, till exempel genom investeringar i skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.
Hela listan – så mycket fikades i kommunerna under World Fairtrade Challenge 2019.
* Siffrorna är hämtade från kampanjsajten www.fairtradechallenge.se
Informationen är registrerad av deltagarna 14 maj 2019.