Coronakrisen synliggör behovet av en förändrad modebransch
Coronakrisen slår hårt mot den globala textilindustrin. Bomullsodlare och fabriksanställda förlorar sina inkomster när beställningar ställs in och betalningar uteblir. Svenska Nudie Jeans är ett av de modeföretag som åtagit sig att betala även för ordrar som avbryts på grund av pandemin.
För bomullsodlarna i den globala leverantörskedjan har coronapandemin inneburit att beställningar avbokats, minskat i storlek eller skjutits upp.
– Det innebär en stor osäkerhet för odlarna. Framöver kommer vi kanske få se att de väljer bort bomull till förmån för andra inkomstkällor om inte köparna åtar sig att stödja dem, säger Arun Ambatipudi, medgrundare till det Fairtrade-certifierade kooperativet Chetna Organic i Hyderabad, Indien.
Inte bara bomullsodlarna, som befinner sig i det allra första ledet av leverantörskedjan, drabbas hårt. Över en miljon anställda inom textilindustrin i Bangladesh har dessutom förlorat sina arbeten till följd av inställda ordrar, enligt Human Rights Watch.
Minskad efterfrågan på bomull
De indiska industriernas branschorganisation CII rapporterade i slutet av mars att både den inhemska och den internationella efterfrågan på bomull har dalat. Många klädföretag har pausat sina beställningar under en överskådlig framtid, vilket kan leda till att efterfrågan minskar med 80 procent, enligt rapporten.
Medan coronakrisen har en omedelbar påverkan på många fabriksanställda så innebär den framförallt osäkra framtidsutsikter för bomullsodlarna, enligt Sreeranga Rajan, chef för det Fairtrade-certifierade modehuset Dibella India.
– Krisen kommer att vara kännbar för dem i framtiden, men det är oklart i vilken utsträckning. Det beror på hur de olika klädföretagen reagerar.
Medan små företag inom hållbart och etiskt mode har lovat att täcka kostnaderna för sina avbeställningar finns det stora modeföretag som inte gjort samma sak, menar han:
– Företagens etiska värderingar sätts verkligen på prov – menar de verkligen det de säger?
Nudie Jeans påverkas av coronakrisen
Nudie Jeans, som tillverkar och säljer ekologiska och Fairtrade-certifierade kläder runt om i världen, är ett av de företag som tar ekonomiskt ansvar för sina avbeställningar. Samtidigt har coronakrisen inneburit att de behövt skära ner i den egna verksamheten.
– Försäljningen går ner överallt – på webben, hos våra återförsäljare och i våra egna butiker. Vi har redan stängt flera av våra butiker – tillfälligt hoppas vi – och minskat vår arbetstid på kontoret. För tillfället är det oklart hur pandemin kommer att påverka odlare och fabriksanställda, men vi är säkra på att det kommer att försätta dem i en ännu svårare situation, säger Sandya Lang, hållbarhetschef på Nudie Jeans.
Nudie Jeans får en stor del av sin bomull från just Chetna Organic-kooperativet som nu upplever en rad svårigheter till följd av coronakrisen. Arun Ambatipudi berättar att odlarna inte kan transportera bomullen till fabrikerna. Och eftersom fabrikerna är stängda kan inte heller bomullsfibrerna separeras från frökapslarna, vilket är ett nödvändigt steg i textilproduktionen.
Kan inte ta sig till arbetet
– Bomullsodlare odlar också andra grödor, men på grund av att samhällen till stor del har stängt ner är ungefär 80 procent av grödorna kvar på fälten. Man måste komma ihåg att de flesta lever i små byar med bara några enstaka hus – och sedan nedstängningen har det varit förbjudet att röra sig mellan byar. Det innebär att de anställda inte kan ta sig till arbetet, och att odlarna inte kan sälja sina skördar på regeringens reglerade marknader, där de annars skulle ha fått åtminstone det officiella minimipriset, säger han.
Den här veckan pågår Fashion Revolution Week, en vecka som grundades för att uppmärksamma årsdagen av Rana Plaza-katastrofen. Det är nu sju år sedan klädfabrikskomplexet i Bangladesh rasade samman och dödade 1 138 personer och skadade ännu fler. Coronaviruset blir ännu en påminnelse om de utmaningar som många inom den globala modeindustrin står inför.