Fairtrades ingrediensmärkning gynnar kakaoodlare
Ju fler Fairtrade-märkta produkter som säljs, desto större blir skillnaden för världens odlare och anställda. Därför finns Fairtrades vita ingrediensmärkning. Lidl och Delicato är exempel på företag som använder sig av märkningen.
Fairtrade handlar om utveckling och fattigdomsbekämpning genom handel. Och forskning visar att det fungerar, bland annat leder certifieringen till högre inkomster för familjer i områden med Fairtrade-certifierade kooperativ. Den möjliggör också för fler barn att gå i skolan och bidrar till utveckling av hela lokalsamhällen i de länder där Fairtrade verkar. Men ibland har Fairtrade-certifierade odlare och anställda svårt att få hela sin skörd såld i enlighet med Fairtrades kriterier. Odlarna blir då tvungna att sälja resten av sin skörd som icke-certifierad, vilket ofta betyder sämre betalning och mindre trygghet.
– Finns det någonting som kan ge ännu större effekt för Fairtrade-certifierade odlare så är det att få upp volymerna av råvaror som säljs som Fairtrade, säger Cecilia Ceder, vd på Fairtrade Sverige.
Därför introducerades Fairtrades vita ingrediensmärkning – som handlar om en eller flera specifika ingredienser i en produkt. Det kan till exempel vara en chokladkaka eller glass som innehåller Fairtrade-certifierad kakao från Elfenbenskusten, men socker från Sverige. Med Fairtrades svarta märke hade produkten inte kunnat märkas, eftersom den märkningen kräver att alla ingredienser som kan vara Fairtrade också är det – det vill säga även sockret. Ingrediensmärkningen skapar alltså en större flexibilitet för företag som vill jobba med specifika råvaror. Syftet är att möjliggöra för odlarna att sälja större volymer av sin Fairtrade-certifierade råvara, till fler företag.
Ingrediensmärkning vanligast på kakao
Fairtrades ingrediensmärkning finns på allt ifrån cashewnötter till quinoa – men är vanligast på kakao. Och det finns en förklaring: Kakao är en av de branscher som Fairtrade verkar inom där utmaningarna är som störst. Barnarbete, slavliknande villkor och extremt låga inkomster präglar industrin – särskilt i Västafrika där majoriteten av världens kakao kommer ifrån.
Anna Andersson är CSR-manager och hållbarhetansvarig för inköp på Lidl, som har ett brett chokladutbud märkt med Fairtrades ingrediensmärke. Hon menar att märkningen har möjliggjort för Lidl att satsa på just kakao som råvara.
– Genom att fokusera på kakao från certifierade odlingar sänder Lidl en tydlig signal till ursprungsländerna. Vi arbetar aktivt för en mer hållbar kakaoodling. Det ger kakao-kooperativen bättre möjlighet att planera och investera i sin produktion, säger Anna Andersson.
Delicatobollen äntligen Fairtrade
Delicatobollen är ett exempel på en vara som blev Fairtrade-märkt först när Fairtrade introducerade den nya ingrediensmärkningen. Delicato var också ett av de första företagen i Sverige att använda sig av ingrediensmärkningen.
Linn Oldemar är kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato. Hon menar att kakao är den av företagets råvaror som har överlägset störst utmaningar vad gäller odlarnas möjlighet att kunna leva på sin inkomst och därmed utveckla sin verksamhet – vilket på sikt är en förutsättning för fortsatt odling av kakao.
– Vi har ett aktivt hållbarhetsarbete där vi hela tiden försöker bli bättre. Råvarorna är en viktig och stor del av vår verksamhet, så vi måste hela tiden försöka göra hållbara val. Fairtrades ingrediensmärkning är ett exempel på detta, säger Linn Oldemar.
Fått upp försäljningen
Cecilia Ceder, vd på Fairtrade Sverige, påpekar att ingrediensmärkningen är ett komplement till Fairtrades svarta märke. Ingrediensmärkningen kom till för att de Fairtrade-certifierade odlarna ville hitta sätt att öka sin försäljning av Fairtrade-certifierade råvaror.
– Odlarna äger ju Fairtrade internationellt till 50 procent. Det är de själva som efterfrågat en sådan här variant av Fairtrade-märkningen, och också de som bestämt vilka råvaror den ska kunna appliceras på.
Som ett resultat finns ingrediensmärkningen nu på alla råvaror som går att köpa som Fairtrade, med undantag för kaffe och bananer. Och faktum är att försäljningen av Fairtrade-certifierad kakao globalt har ökat med 150 procent sedan ingrediensmärkningen introducerades!
– Det är en otrolig utveckling som gynnar de utsatta kakaoodlarna något enormt, säger Cecilia Ceder.