Fler butiker satsar på Fairtrade-rosor
Det har aldrig varit lättare att köpa schysst odlade blommor till alla hjärtans dag. Sedan förra året säljer Tempo, Willys och Plantagen bara Fairtrade-märkta rosor i sina butiker.
– Att satsa på Fairtrade-rosor är ett enkelt sätt att bidra till en rättvisare värld, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Fler butiker än någonsin ställer om till ett mer hållbart utbud av blommor. Förra året gick Willys och Tempo över till att bara sälja Fairtrade-rosor, vilket Hemköp gjorde redan 2016. Det innebär att Axfood-koncernen nu satsar på 100 procent schysst odlade rosor i sina tre butikskedjor.
Även Nordens största växthuskedja Plantagen har gått över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor.
– Den klassiska röda rosen är en av våra mest populära blommor, särskilt inför alla hjärtans dag. Plantagens satsning på Fairtrade handlar om att de rosor vi säljer inte bara ska vara till glädje för mottagaren, utan också för människorna som odlat dem, säger Malin Bjurvald, hållbarhetschef på Plantagen.
Sedan Fairtrade-rosor introducerades på den svenska marknaden 2009 har intresset för schysst producerade blommor ökat bland konsumenter och blomsteraktörer. År 2014 valde Lidl som första livsmedelsbutik i Sverige att bara erbjuda Fairtrade-rosor. Och i dag är mer än varannan ros som säljs på den svenska marknaden Fairtrade-märkt.
– Företagens beslut att enbart erbjuda Fairtrade-märkta rosor visar att de tydligt tar ställning för en blomindustri som värnar mänskliga rättigheter. Att köpa Fairtrade-rosor handlar om att människorna bakom alla hjärtans dag-buketten ska ha bra arbetsvillkor, att deras barn ska få gå i skolan och att odlingen sker med hänsyn till miljön, säger Ola Höiden, tf generalsekreterare på Fairtrade Sverige.