Hållbarhet viktigt för surfande illustratör
Surfbrädor och brytande vågor i regnbågens färger – illustratören och surfaren Jonas Claessons passion avspeglas i hans grafik. Nu finns hans konst på t-shirts från Dedicated i Fairtrade-certifierad bomull.
– Det känns jättebra att jobba med ett företag som satsar på Fairtrade. Arbetet mot barnarbete och för miljömässig hållbarhet tycker jag är särskilt viktigt, säger Jonas Claesson.
Det var drömmen om vågor och surf som fick Jonas Claesson från Stockholm att flytta till Australien för 18 år sedan. Där fick han möjlighet att kombinera studierna i industridesign med otaliga timmar på brädan. Efter att ha designat accessoarer åt ett välkänt surfmärke arbetar han sedan fem år tillbaka på heltid med egna illustrationer. Förra året blev han kontakt av Johan Graffner, vd på det svenska modeföretaget Dedicated.
– Jag kände till Dedicated sedan tidigare. De gör ju en massa coola samarbeten med välkända fotografer, musiker och artister av olika slag, så det var så klart kul att han tog kontakt. Jag gillar hur genomtänkt allt är med Dedicated, att de tänker på hela produktionskedjan och satsar på Fairtrade.
Intresse för hållbarhet
Miljöfrågan är viktig för Jonas Claesson och han är själv medlem i One percent for the planet – en internationell organisation vars medlemmar investerar en procent av sin försäljning i olika miljöprojekt.
– Mitt eget intresse för hållbarhet bottnar delvis i att min pappa är forskare. Han sitter med i ett klimatråd och är både intresserad av och orolig över det som sker på vår planet. Sedan har jag själv alltid gillat att vara utomhus väldigt mycket. Då blir det naturligt att man tänker på vad man själv bidrar med, säger han.
Surftryck till sommarkollektion
Dedicated har fyra kollektionssläpp per år – och lanserar totalt 150 nya tryck varje år. Den grafik som Jonas Claesson nu bidragit med är tydligt inspirerad av hans stora surfintresse. Det är ett regnbågsmotiv över en våg (så som han själv upplever solnedgången från brädan), fredstecknet i form av surfbrädor, en älg som väntar på en våg och ett skogslandskap på en bräda. Alla hans t-shirts är en del av Dedicateds sommarkollektion för 2020 som nyligen släpptes i butik.
Att se sin grafik på plagg som är tillverkade med social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet i fokus är betydelsefullt för illustratören själv.
– Miljöarbetet och att motverka barnarbete är viktiga frågor för mig. Så samarbetet med Dedicated är helt klart en stor bonus. Hade jag möjlighet skulle jag endast jobba med kunder som satsade på hållbarhet, säger han.
Trendspaning – fyra frågor till Dedicateds vd Johan Graffner
Vilka tryck är inne just nu?
– Generellt kan man säga att det är trendigt med tryck som är tydligt handgjorda eller till och med skissartade och slarvigt gjorda illustrationer. Perfekta designs gjorda i Adobe Illustrator tycker folk är för oinspirerande nu.
Blir vissa tryck omoderna?
– Ja, nästa alla blir daterade förr eller senare. Väldigt få blir så kallade ”evergreens” och kan betraktas som tidlösa. När vi gör tryck baserade på internetfenomen och internethumor så vet vi att dessa oftast blir omoderna på ett år. Så nu fokuserar vi på att göra tryck med längre livslängd än så, eftersom våra kläder har en bra kvalitet som håller i flera år.
Finns det tryck som sålt bra under flera år?
– Ja, vi har några klassiska som aldrig tycks sluta sälja. Några exempel är ”Lazer Cats”, ”Fuck Racism”, ”Video Tapes”, ”Support your Local Planet”. Vi har själva svårt att förstå varför vilka tryck är så populära och andra som vi tror på ibland inte funkar.
Använder ni samma modeller på t-shirts och trycker olika tryck, till skillnad från ”fast fashion” där modeller och tyger ändras varje säsong?
– Detta är en viktig rationalisering som vi har gjort. Vi har en herrmodell samt två dammodeller. Det gör oss extremt leveranssäkra genom att vi lätt kan hålla o-printade t-shirts i lager. Vi har haft i stort sett samma herrmodell i 14 år. Vi har bara gjort små justeringar. Andra fördelar med det är att alla leverantörer lär sig hur våra plagg ska sys och att vi inte behöver rea ut varor för att de plötsligt utgör en gammal modell.