fbpx
Meny
Porträtt: Erica Bertilsson
Erica Bertilsson, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist. Foto: Arvid Nordquist

Porträtt: Erica Bertilsson

I den här porträttserien får vi möta olika eldsjälar runtom i Sverige som brinner för Fairtrade och hållbar konsumtion. I dag pratar vi med Erica Bertilsson, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist.

Erica, hur kom du in på hållbarhetsfrågor? 

– Jag har jobbat i femton år på Arvid Nordquist. Den största delen av den tiden har jag varit marknadschef för vårt kaffe. När jag tog ansvar för kaffet ville jag säkra vår plats på marknaden. Det var så mitt intresse för hållbarhet började. Nu har det fördjupats till något mycket större för mig och hela bolaget. Då var den stora striden att särskilja vårt varumärke från andra. Arvid Nordquist har alltid varit kända för kvalitet och trovärdighet, men plötsligt började alla varumärkesleverantörer prata om kvalitet. Då blev frågan hur vi skulle kunna uppfattas som ännu mer kvalitativa.  

Jag ställde frågan till vår råkaffeinköpare: ”Kan vi göra allt ekologiskt?”.  

Svaret jag fick var: ”Nej, nej nej, det går inte.”  

”Men kan vi göra allting Fairtrade då?”  

”Nej, nej, nej, det går inte heller.” 

Men precis då kom Al Gores film An Inconvenient Truth. Det var flera av oss som blev tagna av den. Framför allt blev vi varse att de som kommer påverkas allra mest av klimatförändringarna är kaffeodlarna. Där tog egentligen vår hållbarhetsplattform sitt avstamp. Vi beslutade oss för att minska vårt avtryck på människa och miljö i hela vår värdekedja och skapade en strategi för hur vi skulle jobba.  

Ni vidgade ert perspektiv? 

Det spelar inte så stor roll hur mycket vi gör här på hemmaplan om vi inte adresserar platserna där vi påverkar människa och miljö mest.

– Precis, för det spelar inte så stor roll hur mycket vi gör här på hemmaplan om vi inte adresserar platserna där vi påverkar människa och miljö mest, vilket är i odlingsländerna. Mitt intresse började alltså ur en kommersiell synvinkel, men har över tid utvecklats till något mycket större. Jag är en sådan där nyfiken människa, så jag började gräva mer och mer i de här områdena, och har efterhand lärt mig mer och blivit ännu mer intresserad. Jag har liksom konstant en bunt rapporter som ligger här på mitt golv, som jag tar med mig hem och läser.  

ERICA BERTILSSON
Hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist

Vill helst Fairtrade-fika med: Melinda Gates. Jag hade velat pratat om vilket stöd utvecklingsländer får när det gäller klimatfrågorna, det internationella arbetet kring hållbarhetsmålen och de stora trösklarna man behöver ta sig över för att kunna ta sig vidare. 

Favorit Fairtrade-produkt: Jag måste ju säga kaffe med tanke på vad jag arbetar med, men hade jag inte jobbat med det hade jag sagt choklad.  

Vilken är er största framgång hittills? 

– Det enskilt största och bästa beslutet är när vi bestämde att allt vårt kaffe ska vara 100 procent hållbart certifierat. Det är också den största investeringen vi gjort, eftersom det kostar betydligt mer att köpa in certifierat kaffe.  

Vilket möte minns du extra mycket?  

Nicaragua har etsat sig fast hos mig mycket på grund av dess historia. Där kom jag verkligen människorna in på livet.

– Min första resa var till Nicaragua, där vi har ett stort samarbete. Där kom jag verkligen människorna in på livet. Nicaragua har etsat sig fast hos mig mycket på grund av dess historia. Här har vi ett otroligt fattigt land som ligger mycket nära det rika och mäktiga USA. Det går inte att sluta att tänka: ”Hur har det blivit så här?”  

Revolutionen är levande än idag i det landet på ett sätt som jag inte upplevt någon annanstans. Vi satt på kvällarna och pratade med våra samarbetspartners som är väldigt engagerade i Nicaraguas utveckling. De berättade mycket om landets resa från fritt land och fram till idag. Sedan har jag varit i Etiopien också. Det är det ett av de mest fascinerande land jag någonsin besökt. Det är ju kaffets ursprungsland, så det känns speciellt att ha fått åka dit.  

Vad är den största utmaningen? 

– Den stora utmaningen är att få bättre underlag på vad våra investeringar har givit i form av minskad negativ påverkan på människor och miljö. Vi vet att det är bättre att köpa hållbart certifierat, men vi vill ha fler tydliga siffror på det.  

För rättvis handel generellt skulle jag säga att det är en stor utmaning att det inte handlar om enskilda företag och kontroller, utan att det faktiskt handlar om infrastrukturproblem. Där tror jag att det kommer ske förändringar framöver. Frågan är större än att det är enskilda företag som köper certifierat kaffe hos odlare.  

Tre saker som skulle förbättra världen, enligt Erica Bertilsson:

1.
Odlare i utvecklingsländer måste få bättre betalt. 
2. Odlare måste få bättre utbildning om hur de kan förbättra sin verksamhet.
3. Tillgång till utbildning generellt för befolkningen i utvecklingsländer.

4. ”Och om jag även får säga en fjärde sak som skulle förbättra världen så handlar det om korruptionsfrågan. Den är otroligt viktig. Många utvecklingsländer är rika på naturresurser, men befolkningen får inte del av de här tillgångarna.

Läs mer om hur klimatförändringarna påverkar världens kaffeodlare.

Dela