fbpx
Meny
Håkan Pettersson, vd för textilföretaget TG-H och klädmärket Cottover, står framför klädställningar med plagg i olika färger.
Håkan Pettersson är vd för textilföretaget TG-H, som 2015 lanserade klädmärket Cottover med Fairtrade-certifierad bomull. "Framför allt är det viktigt att göra det bättre för odlarna", säger han. Foto: Åsa Simonsson

Porträtt: Håkan Pettersson

Fairtrade handlar inte bara om att sätta en etikett på ett plagg så att slutkunden ska bli nöjd. Det anser Håkan Pettersson, vd för textilföretaget TG-H och klädmärket Cottover. För honom är det viktigt att kontrollera hela produktionskedjan – och det börjar i första ledet hos bomullsodlarna.

– Vi vet ju i stort sett vilken bonde som har satt bomullsplantan i backen. Så vi har verkligen kontroll på alltihop fram till att vi får produkten hem till vårt lager i Stenungsund, säger han.

Hållbart producerade kläder

Cottover är ett klädmärke som jobbar aktivt med hållbarhetsfrågor. Kollektionen består av basplagg och fritidskläder, tillverkade med hänsyn till människa och miljö. All bomull är 100 procent Fairtrade-certifierad och ekologisk.

– Det viktigaste är helheten – att det är hållbart hela vägen. För bomullsindustrin är en smutsig industri. Framför allt är det viktigt att göra det bättre för odlarna, så att de kan få någon krona extra för jobbet de utför, säger Håkan Pettersson.

Vi behöver ha kläder som är certifierade genom hela produktionskedjan.

För fem år sedan såg textilföretaget TG-H, som länge varit leverantör av profilkläder, sportprodukter och yrkeskläder, en möjlighet att starta ett varumärke med fokus på hållbarhet. Cottover riktar sig till både privatpersoner, företag och föreningar.

– Vi ville skapa ett unikt varumärke. Vi behöver ha kläder som är certifierade genom hela produktionskedjan. Och det började då med Fairtrade, förklarar Håkan Pettersson.

”Gör att vi kan känna oss säkra”

Cottover använder flera märkningar för att täcka in olika delar av textilproduktionen. Förutom Fairtrade är plaggen märkta med Svanen, GOTS och Oeko-Tex.

– Jag kan tycka att det i dag finns väldigt mycket som kallas ”organic cotton”, men vad betyder det egentligen? För oss var det otroligt viktigt att det skulle vara de oberoende certifieringarna, alltså tredjepartscertifieringar, som gör att vi kan känna oss säkra och säga till slutkunden att det här står vi för.

Genom Fairtrade-certifieringen är bomullsodlarna garanterade ett minimipris som täcker kostnaden för en hållbar produktion. Försäljningen av råvaran genererar dessutom en Fairtrade-premie, som medlemmarna i bomullskooperativen bestämmer över. Fairtrade har också tydliga miljökrav och stöttar odlare i att klimatanpassa jordbruket.

– Fairtrade gör ett fantastiskt jobb. Men för att få en hållbar värld totalt sett och en hållbar bomullsindustri måste vi få med oss många, många fler länder än bara Indien. Det måste bli mycket bredare. Och jag förstår att det är ett jättejobb, men jag hoppas på det, säger Håkan Pettersson.

Fler i branschen följer efter

Med tiden tror han att klädhandeln kommer att gå mot mer certifierat mode. Håkan Pettersson ser redan att det är fler och fler branschkollegor som följer efter. Men utvecklingen sker inte så snabbt som han skulle önska.

– Jag är helt övertygad om att branschen måste komma dit. Men sedan vet vi ju också att priset ofta avgör i slutändan, tyvärr.

Det är nästan så att profilbranschen driver hållbarhetsfrågorna hårdare, framför allt mot större bolag som har kravet på sig att de måste vara hållbara.

Enligt honom är en viktig del i arbetet framåt, när det gäller hållbar och etisk konsumtion, att sprida kunskap om Fairtrade till kunder och återförsäljare.

– Det är ju inte bara ett namn på en etikett. Vi håller utbildningar med våra kunder så att de ska känna sig trygga. För om du ska gå ut och göra en affär måste du förstå vad det är du säljer och veta vad symbolerna och certifieringarna innebär, säger Håkan Pettersson.

Hållbarhetsråd för företag

Dessutom har åtta–tio företag inom profilbranschen, både grossister och återförsäljare, bildat ett hållbarhetsråd för att uppmärksamma aktuella frågor kring hållbarhet. Diskussionerna kan bland annat handla om hur de ska hjälpa slutkunden, oavsett om det är en kommun, ett statligt företag eller ett börsbolag, att hitta rätt i stora upphandlingar.

– Vi pratar om det här hela tiden. Jag tror att vi är minst lika långt framme som modebranschen, om inte längre. Det är nästan så att profilbranschen driver hållbarhetsfrågorna hårdare, framför allt mot större bolag som har kravet på sig att de måste vara hållbara, säger han.

Hur ser du på framtiden för hållbar handel?

– Jag ser väldigt ljust på den även om vi har en pandemi som slår rätt hårt mot oss. Den totala handeln har gått ner och på profilsidan är det mycket inställda kampanjer och sportevenemang, som Göteborgsvarvet och Vasaloppet. Sedan blir säkert köpmönstret förändrat till följd av pandemin. Framöver köper man kanske mer via nätet? Vi kommer att satsa för att kunna erbjuda mer Fairtrade-produkter och i min organisation är det lätt att få med sig personalen på det här. Hållbarhet är ju framtiden, definitivt.

Håkan Pettersson
Vd för TG-H, Textilgrossisten Hefa AB, som är ett dotterbolag till New Wave Group AB. År 2015 bildade TG-H varumärket Cottover med alltifrån t-shirtar och collegetröjor till skjortor och tygkassar.

Skulle helst Fairtrade-fika med: ”Vi har länge pratat om att vi kanske skulle ha en person som kan representera Cottover och hjälpa oss framåt. Och mitt förslag har alltid varit Mikael Persbrandt. När det handlar om hållbarhet tror jag att det är viktigt att få med de som inte jobbar med det. Persbrandt kanske är jätteduktig på det, det vet inte jag. Men jag skulle hitta någon som känns långt ifrån och bjuda in den personen i hållbarhetssvängen.”

Favorit-Fairtrade-produkt: ”Jag kan ju inte säga något annat än Cottover, för jag har de t-shirtarna på mig varje dag under skjortan. Och nu har jag till och med en skjorta som det står Cottover på. Sedan är det klart att när jag går och köper kaffe så fastnar jag för ett Fairtrade-kaffe. Eftersom jag jobbar med det så finns Fairtrade-märket i huvudet hela tiden. Jag har väl inte varit bäst i världen på att tänka så tidigare, men nu känns det jätteviktigt.”

Dela