Porträtt: Jens Baagøe
Jens Baagøe, vd på Sackeus, menar att vi äntligen nått en tipping point för det han kallar den ”sunda kapitalismen”. Samtidigt tycker han att utvecklingen går för långsamt. Det gör honom arg.
I den här porträttserien får vi möta olika eldsjälar runtom i Sverige som brinner för Fairtrade och hållbar konsumtion. I dag pratar vi med Jens Baagøe, vd på Sackeus, en livsmedelsgrossist med stort hållbarhetsfokus.
Jens, vem skulle du helst Fairtrade-fika med?
– Jag skulle vilja fika med någon som hade makt att ändra på saker efteråt. Kanske skulle jag välja Brasiliens president Jair Bolsonaro, eftersom Brasilien är ett stort producentland. Jag hade vittnat om blicken hos de analfabeter som får möjlighet att skicka sina barn till skolan. Om nyförlösta mammor som fått hjälp av mödravårdscentralen som byggts av Fairtrade-premien. Men också berättat att verkligheten oftast inte ser ut så i icke-certifierad odling. Utnyttjandet av människor fortsätter.
Var kommer ditt engagemang ifrån?
– Det som driver mig är strävan efter att göra saker bättre och behandla människor bättre i dag än vi gjorde igår. Varje gång jag är ute på besök hos odlare får jag så mycket värme, men jag blir också arg när jag ser dem som fastnat i fattigdom. Vi i västvärlden har alltid haft ett informationsövertag som vi använt för att göra oss till ständiga överherrar och det gör mig förbannad.
För mig handlar det om att skapa ett bolag som är rakt igenom bra. Jag har tur som har arbetskollegor som delar den visionen.
Jag var involverad i värdebaserad försäljning redan innan jag tog över ledarskapet av Sackeus 2001, men visste inte så mycket om Fairtrade då. Men det krävdes inte många minuter för mig att förstå att det var detta jag ville göra och att det är så här det måste gå till. Det var ju egentligen inte ett långt steg ifrån mitt miljöintresse. Det handlar på många vis om samma frågor; en ständig strävan efter förbättring inom sitt skrå. För mig handlar det om att skapa ett bolag som är rakt igenom bra. Jag har tur som har arbetskollegor som delar den visionen.
Vilket möte har påverkat dig mest?
– Känslan av att träffa odlarna. När de känner att det finns någon där ute som vill betala extra för vad de åstadkommer. Det är deras värdighet som påverkat mig mest. Efter så många hundra år med handel med dessa länder så har vi fortfarande inte nått längre. Det finns en ilska i det som jag tror kommer fortsätta driva mig och mina arbetskamrater på Sackeus framöver.
Vad anser du vara Sackeus största bedrift?
– Jag tycker det är bra att vi åstadkommit en känsla hos större företag av att det kostar dem för mycket att inte vara hållbara.
En av de saker som gör mig gladast är samarbetet med Fairtrade, som på ett bra och neutralt vis certifierar odlare. Jag är tacksam över våra kunder som varit med oss genom alla år för att de tror på det vi gör. Det har gjort att det finns en marknad. Från början var det vi som fick starta marknaden och leda den framåt mot mer hållbara produkter, men nu går marknaden av sig själv. Tidigare gick två tredjedelar av mitt jobb ut på att övertyga konsumenter om att certifieringen verkligen fungerar. Nu ser det inte ut så.
Jag är stolt över att vi varit kompromisslösa i vår inställning till hållbart producerade och handlade produkter.
Vi har sett till att det finns produkter att köpa på marknaden. Jag är glad att vi inte dukat under för den stenhårda konkurrensen, för när man väljer att vara nischad är det en tunn balansgång för ett företag som vårt. Jag är stolt över att vi varit kompromisslösa i vår inställning till hållbart producerade och handlade produkter.
Vad ser du för utmaningar framöver?
– Jag är positiv till syftesdrivna varumärken. Jag tar deras popularitet som bevis på att budskapet äntligen gått fram och att vi nått till den så kallade tipping pointen där den sunda kapitalismen tagit över, och att önskan att alltid bara bli rikare har blivit mer balanserad. Men den stora utmaningen är att fortsätta vinna uppmärksamhet med en kompromisslös inställning och vinna kunder som vill ha en absolut trovärdighet. Även om fattigdomen i världen minskar behövs vi.
JENS BAAGØE
Vd Sackeus
Bästa Fairade-produkt: Vårt kaffe Eguale Mexican Light som symboliserar hela vår stävan att kämpa vidare med dessa frågor. Kaffet direkt från våra delägare, kooperativet UCIRI i México där allt startade. Men jag skulle kunna prata om olivolja från Palestina också. Det har bidragit till att skapa lugn och harmoni i en situation som är långt mycket mer komplicerad än bara fattigdom.