Porträtt: Kathrine Löfberg
Kathrine Löfberg är styrelseordförande i Löfbergs och barnbarnsbarn till företagets grundare. Hon menar att det ligger i familjens DNA att ta ansvar för människa och miljö.
I den här porträttserien får vi möta olika eldsjälar runtom i Sverige som brinner för Fairtrade och hållbar konsumtion. I dag pratar vi med Kathrine Löfberg, styrelseordförande i kafferosteriet Löfbergs.
Kathrine, var kommer dina drivkrafter ifrån?
–Det ligger i familjens DNA att ta ansvar för människor och miljö. Min farfarsfar Anders grundade Löfbergs 1906 tillsammans med sina två bröder, och deras värderingar lever fortfarande kvar. De präglar vårt sätt att göra affärer, vårt sätt att handla och vårt sätt att bemöta både medarbetare, kaffebönder och andra intressenter.
KATHRINE LÖFBERG
Styrelseordförande i Löfbergs
Skulle helst Fairtrade-fika med: Melinda Gates. Där är det lite snack och mycket verkstad. Det skulle vara superintressant att lära sig mer om hennes drivkrafter, kunskaper och erfarenheter.
Favorit-Fairtrade-produkt som inte är kaffe: Jag tycker det är riktigt häftigt med fotbollar! En oväntad Fairtrade-produkt som visar att Fairtrade har mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och demokratiska rättigheterna i fokus oavsett vad du jobbar med. Det spelar ingen roll om du odlar kaffe eller står i en fabrik.
Finns det något möte som påverkat dig extra mycket?
–Jag minns en resa till Guatemala 2010 där vi började från grunden och hjälpte odlarna att organisera sig i kooperativ. Budskapet var att ”vi är med och stöttar er, hjälper till, ser till att ni kan odla mer och bättre kaffe så att ni får mer betalt, men det är ni som måste göra jobbet. Det är som i fotboll, vi är coachen och ni är spelarna på planen.”
Jag tror väldigt mycket på det där, och tycker att Fairtrade också jobbar så. Det handlar om att stärka individen så att hen själv startar en utveckling. Annars riskerar det bli en insats man gör vid ett tillfälle, och sen när man lämnar ramlar det ner till noll igen. Det är viktigt att få igång ett långsiktigt tänk.
När vi väl följde upp hur det hade gått i det här projektet var resultaten väldigt positiva. Jag hoppas jag kan åka tillbaka någon dag och träffa kaffebönderna igen.
Vilken är Löfbergs största framgång?
–Vi bestämde oss tidigt för att ställa om till kaffe från certifierade odlingar vilket drivit utvecklingen i rätt riktning, både i odlarländer och på hemmaplan. Idag är allt vårt kaffe märkt och vi är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Det är jag väldigt stolt över.
Vi lanserade vårt Fairtrade-kaffe år 2000, långt innan det fanns en efterfrågan. Vi drev på utvecklingen, och jag tror att det är viktigt att våga göra det.
Jag är också glad för att vi var delaktiga när Rättvisemärkt – föregångaren till Fairtrade Sverige – grundades. För oss har det varit viktigt att en oberoende part som till exempel Fairtrade granskar och säkerställer att alla kriterier uppfylls. Det ökar trovärdigheten. Vi lanserade vårt Fairtrade-kaffe år 2000, långt innan det fanns en efterfrågan, och fick med tiden fler och fler butiker att förstå att produkterna behövdes i hyllan. Vi drev på utvecklingen, och jag tror att det är viktigt att våga göra det.
Vilka är de största utmaningarna?
–Även om det hänt mycket positivt så påverkar klimatförändringarna mycket mer än vad de gjorde för tjugo år sedan. Där måste vi stötta kaffebönderna på ett bättre sätt. En annan utmaning är att få fler i nästa generation att se positivt på framtiden och fortsätta odla kaffe. Här handlar det bland annat om att förbättra odlarnas villkor och utvecklingsmöjligheter så att de kan förbättra sin livssituation.
Vad skulle du vilja se för åtgärder?
–Jag är väldigt positiv till certifieringar. Fairtrade är unikt när de gäller minimipriset, det är viktigt eftersom kaffepriset är en fråga som påverkar kaffebönderna och deras situation väldigt mycket. Jag tror på att fortsätta med programmen som finns runt certifieringen och att utveckla arbetet inom ramen för det. Jag tänker också att det är viktigt att vi hjälps åt att berätta att konsumenter gör stor skillnad för odlarna, deras familj och lokalsamhället när de väljer certifierat kaffe.
Tre arbetssätt som gör skillnad i branschen, enligt Katherine Löfberg:
1. Att skapa långsiktiga relationer för att kunna vara med i utvecklingen och vara en bra handelspartner. Vi har många kooperativ som vi handlat ifrån väldigt länge. Vi kan lita på dem, de kan lita på oss.
2. Att sträva efter full transparens och spårbarhet, i hela värdekedjan, och det får man av en certifiering. Och var öppen med utmaningar och problem så att de lyfts och kan rättas till.
3. Att stärka kunskapen i alla led. Hos kaffeodlare, men också hos inköpare och konsumenter. Så att alla förstår att de val man gör verkligen gör skillnad. Det ökar förtroendet för vad certifieringen står för och vad den faktiskt ger.