fbpx
Meny
Paul Schoenmakers jobbar på det nederländska chokladmärket Tony’s Chocolonely.
Paul Schoenmakers jobbar på det nederländska chokladmärket Tony’s Chocolonely, vars mål är att förändra hela chokladindustrin. Foto: Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely siktar mot hållbar kakaobransch

Ett granskande reportage om modernt slaveri inom kakaobranschen blev starten för Tony’s Chocolonely, den nederländska chokladtillverkaren som inte beskriver sig som ett chokladföretag.
– Vi kallar oss för en påverkansorganisation som gör choklad, säger Paul Schoenmakers på huvudkontoret i Amsterdam.

Tony’s Chocolonely grundades 2005 efter att tre journalister hade granskat kakaobranschen och upptäckt utbredd exploatering av arbetskraft på kakaoodlingar i Västafrika. Det förekom både barnarbete och tvångsarbete.

– Journalisterna bestämde sig för att lansera sin egen choklad på marknaden för att visa att man kan göra på andra sätt. Det var den första chokladkakan i Nederländerna som var Fairtrade-certifierad, berättar Paul Schoenmakers.

Han är chef för avdelningen som jobbar med att uppnå resultat och göra skillnad. För Tony’s Chocolonely handlar det om att all kakaoproduktion ska vara hållbar och inte ske på bekostnad av mänskliga rättigheter.

– Genom att fokusera på de resultat som vi uppnår prioriterar vi det som verkligen är viktigt. Jag är stolt över att leda det arbetet. Vi gör faktiskt skillnad när vi närmar oss problemen i stället för att skjuta dem ifrån oss. På så sätt tycker jag att vi föregår med gott exempel. Och det är en del av vår strategi för att förändra hela chokladindustrin.

Kändisar backar upp Tony’s Chocolonely

Arbetet med att bidra till förändring gör jobbet till det bästa som finns, tycker Paul Schoenmakers. Tidigare har han bland annat ägnat sig åt internationell handelspolitik på utrikesdepartementet i Haag.

– Det var en väldigt intressant roll eftersom jag lyckades utveckla våra nationella policyer för hållbar handel. Men jag saknade att jobba med själva förändringen och se resultatet ute i produktionen. Därför bestämde jag mig för att gå tillbaka till den privata sektorn.

Jag känner att både Idris och Pharrell kan hjälpa oss att nå en större publik för att informera och öka kännedomen om problemen i kakaobranschen.

Uppdraget att förändra chokladindustrin börjar med att göra konsumenter uppmärksamma på att det finns problem kopplat till kakao. Sedan 2020 har Tony’s Chocolonely uppbackning av två starka röster: skådespelaren Idris Elba och artisten Pharrell Williams.

– Vi har varit framgångsrika när det gäller att nå konsumenter i Nederländerna. Här har vi blivit det största chokladmärket. Nu håller vi på att expandera internationellt och jag känner att både Idris och Pharrell kan hjälpa oss att nå en större publik för att informera och öka kännedomen om problemen i kakaobranschen, säger Paul Schoenmakers.

”Att bekämpa fattigdom är en utmaning”

Bakgrunden till att Tony’s Chocolonely har valt att samarbeta med just de här stjärnorna är deras engagemang för människa och miljö. Idris Elba är till exempel även goodwill-ambassadör för FN.

– Jag tycker verkligen att det är en bra matchning eftersom han redan jobbar med att stötta och lyfta odlare och jordbruksfrågor i Afrika. Där finns en direktlänk som är i linje med vårt uppdrag och vad vi vill åstadkomma. Och Pharrell är en enormt kreativ person med en stark känsla för behovet av att bekämpa ojämlikheterna i världen. Och det är såklart också vad vårt mål handlar om – att minska ojämlikheten i produktionskedjan för kakao.

Fortfarande tjänar de flesta kakaoodlare i Västafrika bara en tredjedel av vad som behövs för en enkel men anständig levnadsstandard. Detta trots att Ghana och Elfenbenskusten exporterar mest kakao i världen.

– Roten till problemen inom kakaobranschen är fattigdom. Och att bekämpa fattigdom är en utmaning. Det är mycket vi behöver göra och en viktig sak, som ofta glöms, är att betala mer för kakaon.

Tony’s Chocolonely betalar högre pris

Utöver minimipriset och Fairtrade-premien betalar Tony’s Chocolonely därför ett tillägg som gör det möjligt för kakaoodlare att uppnå en levnadsinkomst.

– Det är en fråga om vilja, men vi tror att stora företag också är kapabla att betala det högre priset, säger Paul Schoenmakers.

Han förklarar att Tony’s Chocolonelys inköp av kakao utgår från fem principer och att högre betalning är en av dem. En annan är att kakaobönorna ska vara fysiskt spårbara.

– Alla våra bönor är spårbara, vi betalar det högre priset för dem och vi har övervakningssystem för barnarbete i alla partnerkooperativ som vi jobbar med.

Baserat på Fairtrades arbete stöttar vi odlare i att bygga upp sin kapacitet och bli mer professionella, för de är viktiga partners för oss.

År 2012 började Tony’s handla direkt från två kooperativ. I dag har antalet vuxit till sju – tre i Ghana och fyra i Elfenbenskusten. Enligt Paul Schoenmakers är det nödvändigt att skapa ett nära samarbete med kakaoodlarna.

– Att ha en direkt relation gör oss delaktiga i produktionen. Det inkluderar problemen, men förstås även entreprenörskapet i början av värdekedjan. Baserat på Fairtrades arbete stöttar vi odlare i att bygga upp sin kapacitet och bli mer professionella, för de är viktiga partners för oss.

Hoppas på EU-lagstiftning om HRDD

Tony’s Chocolonely arbetar inte bara med att se till att den egna leverantörskedjan är hållbar utan vill dessutom att andra chokladtillverkare ska följa efter. Paul Schoenmakers hoppas att en eventuell EU-lagstiftning om så kallad human rights due diligence (HRDD) ska leda till att företag tvingas ta fullt ansvar för sina leverantörskedjor, för att förebygga och gottgöra kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

– Det skulle verkligen höja ribban för hållbarhet till en ny nivå. För när det finns en lag på plats blir det inte längre en valmöjlighet för företag att ta ansvar eller inte, utan ett krav. Och vi ber alla konsumenter att skriva under vårt upprop för en sådan lag. Det kommer att göra stor skillnad.

Paul Schoenmakers
”Impactus Prime” på Tony’s Chocolonely i Amsterdam, vilket ungefär betyder att han är chef för avdelningen som jobbar med att uppnå resultat och göra skillnad.

Skulle helst Fairtrade-fika med: ”Jag skulle vilja Fairtrade-fika med ekonomen Kate Raworth, som är känd för sin teori om ’Donutekonomi’. Jag tycker att det är en utmärkt modell som omvärderar hur vi ska organisera samhällen. Vi har bara en planet så vi måste hålla oss innanför dess fysiska eller biologiska gränser – vi kan inte överkonsumera. Dessutom måste vi ändra på den ständigt ökande ojämlikheten, för alla har rätt till existensminimum. Kate Raworth är en väldigt inspirerande universitetslektor och jag skulle gärna vilja diskutera med henne hur vi kan se till att fler och fler företag förändrar sina beteenden så att de passar in i munken.”

Favorit-Fairtrade-produkt: ”Självklart vår egen Tony’s Chocolonely, men sedan gillar jag kanelen och kryddnejlikorna som vi använder. Det är en leverantör som tillverkar glöggkryddorna till vår julchokladkaka. Vi går förstås hela vägen när vi köper in kakao, men vi tar också ansvar för övriga ingredienser.”

Dela