Meny
En hand som håller en mobiltelefon ovanför ett bord.. På skärmen syns mat.se.
Mat.se har gjort det enkelt för konsumenter som vill handla hållbart. Foto: Pernilla Rönnlid

Butik i butiken med schyssta varor

Många matbutiker på webben underlättar för kunderna att handla schyssta varor. Ett gott exempel är mat.se som samlat alla sina Fairtrade-varor i en temabutik.

Under senare år har e-handeln vuxit rejält och nu näthandlar nästan nio av tio svenskar. Alla livsmedelsbutiker online erbjuder Fairtrade-märkta varor. Ofta hittar kunden dem genom att söka eller filtrera.

Mat.se har förenklat ytterligare för konsumenter som vill handla hållbart genom en särskild temabutik med fler än 100 Fairtrade-varor. Kunden behöver inte längre leta och filtrera för att hitta varorna utan får en tydlig överblick och kan enkelt fylla varukorgen med schysst mat.

– På Mat.se vill vi göra det lätt att handla rätt. Att handla Fairtrade är att handla rätt och hållbart på fler än ett vis. Därför är vi jätteglada för vår Fairtrade-butik, säger Martin Ahrin-Larsson, projektledare inom affärsutveckling med inriktning hållbarhet på mat.se. Han fortsätter:

– Butiken gör det enklare för våra kunder att hitta nya hållbara favoriter – choklad, kaffe, rosor eller någon vara som våra kunder kanske inte ens visste fanns med Fairtrade-märkning.

Tydlig märkning på mat.se uppmuntrar kunden

Hewan Temesghen, generalsekreterare på Fairtrade Sverige, uppskattar att varorna finns samlade under ett knapptryck.

– Det är extra viktigt eftersom vi har sett att man är mer benägen att välja certifierade produkter när man handlar på nätet.

En sammanställning som mastersstudenter från Handelshögskolan i Stockholm gjort på uppdrag av Fairtrade visar att en tydlig Fairtrade-märkning i nätbutiken gör kunden mer benägen att köpa en vara, jämfört med när märkningen inte syns tydligt. Sammanställningen visar dessutom att alla nätbutiker inte har någon filterfunktion eller väl synlig information om att en vara är Fairtrade-märkt.

Många svenskar handlar på nätet
Försäljningen i dagligvaruhandeln uppgick till ungefär 300 miljarder kronor under 2021 och av detta stod e-handeln för drygt 20 miljarder. Det visar Svensk Dagligvaruhandels årsrapport. E-handelsandelen har utvecklats kraftigt under de senaste åren, inte minst under pandemiåret 2020 då den nästan fördubblades. Under 2021 ökade e-handelsförsäljningen med 24 procent och e-handelsandelen inom dagligvaruhandeln mer än fördubblades.
Enligt rapporten Svenskarna och internet 2021 e-handlar 89 procent av befolkningen över 16 år och sett enbart till internetanvändare e-handlar 94 procent. Fler stadsbor än landsbygdsbor e-handlar och färre födda utanför Sverige handlar på nätet jämfört med genomsnittet. Nära två av tre pensionärer e-handlar.

Dela