Tekompaniet vill skapa engagemang för hållbar handel
Han brinner för Asien och för te. Håkan Kjellström är vd för Tekompaniet och vill göra konsumenter medvetna och utbilda kunder om hur Fairtrade kan göra skillnad.
– I slutändan handlar det om att sälja så mycket Fairtrade som möjligt och se till att pengarna kommer till rätt ställe. Det är inte krångligare än så.
Det finns tillfällen som dröjer sig kvar mer än andra från Håkan Kjellströms resor till producentländer. Under ett besök på Nilgiri-plantagen i Indien gick han runt med en tolk och tittade på förskolor, skolor och andra byggnader som byggts med hjälp av Fairtrade-premien. De kom fram till en stor hall med plats för flera hundra personer där det var tänkt att man skulle ha möten, men också fira högtider. Framför ett stort skåp i ett rum på hallens gavel satt en ung kvinna. I skåpet hängde kläder och billiga smycken. Håkan Kjellström frågade henne vad hon tyckte om Fairtrade. Då berättade hon att hon var så lycklig eftersom hon skulle gifta sig och kunde låna av kläderna och smyckena från skåpet.
– Hon berättade att hon aldrig skulle ha råd att köpa detta, men nu kunde hon klä sig jättefin på sitt bröllop.
Besöker teplantager och fabriker
Ett normalt år, när världen inte påverkas av en pandemi, besöker Håkan Kjellström teplantager och fabriker i Indien och Sri Lanka två, tre gånger. Han intervjuar chefer och anställda och får en inblick i hur Fairtrade-premien används. Vid ett tillfälle besökte han ett nybyggt kök på en plantage. Vid en jättestor kastrull stod en kvinna på en pall och rörde om. Hon lagade linsgryta till plantagearbetarna.
– Hon var så glad över den här grytan, innan hade hon haft en massa smågrytor. Då insåg jag att vi måste försöka göra ännu mer.
Håkan Kjellström startade Tekompaniet 1999. Intresset för Asien har han haft sedan han var liten och som ung reste han runt i Indien och Nepal. Före resorna hade han förberett sig noga, läst på om länderna och väl där bodde han på enkla hotell och åkte tredje klass på tåget – levde som vanligt enkelt folk, inte som turisterna. Engagemanget för länderna och kulturen djupnade.
– Men jag såg också en eländig tillvaro. Någonstans i bakgrunden fanns tanken på att göra något vettigt, att hjälpa till och utveckla förutsättningar och villkor för folk i länder med utbredd fattigdom.
Te – hantverk och historia
Hemma i Sverige igen jobbade han några år som mediasäljare, sedan tog reslusten över igen. Dessutom hade han börjat fundera på att starta eget. Det bar åter av till Asien och han besökte mässor i olika länder. Han hade kommit fram till att det var te han ville importera.
– Te är ett hantverk och det finns en stolthet. Och det har 5 000 år av historia. Min kunskap om te var noll, men affärssinnet i mig sa mig att här fanns en marknad.
Vi började redan från start med schyssta och etiska produkter.
I Sri Lanka fick han hjälp av svenska ambassaden som körde runt honom till olika företag. Av en slump hamnade han på teföretaget Dilmah, då ett litet företag. Egentligen skulle han till ett annat teföretag, men chauffören körde fel – en felkörning Håkan Kjellström är glad för i dag. Besöket ledde till en affärsplan och så småningom blev Tekompaniet agentur för Dilmah i Sverige.
– Det är grunden till där vi är i dag. Vi började redan från start med schyssta och etiska produkter och så småningom ledde det tankarna in på Fairtrade.
Stor andel Fairtrade-certifierat te
I Sverige fanns en marknad för te. Håkan Kjellström åkte runt i landet och träffade kunder, han besökte hotell och konferensanläggningar. På tefronten var det ”bedrövligt”. Utbudet var litet och sju av tio företag som han uppvaktade blev kunder på en gång.
Tekompaniet importerade sina första Fairtrade-certifierade teer 2005 och ganska snart hade företaget Sveriges bredaste sortiment av Fairtrade-certifierat te. Idag är 99 procent av allt te som Tekompaniet marknadsför etiskt certifierat, cirka 70 procent av teerna är Fairtrade-certifierade och dessutom ekologiska. (Dilmah har en egen märkning, The Ethical Tea Society.)
Vi behöver få konsumenten att förstå att köper du en hållbar produkt som är Fairtrade och ekologisk måste den få kosta lite mer.
Att satsa på schysst producerade varor handlar för Håkan Kjellström om att bidra till att människor i länder med utbredd fattigdom får bättre levnadsvillkor. Han tror att många i Sverige skulle vara benägna att tänka om och betala lite mer, för att köpa schysst.
– I Sverige finns en stark köpkraft. Vi behöver få konsumenten att förstå att köper du en hållbar produkt som är Fairtrade och ekologisk måste den få kosta lite mer. Vi vill få konsumenterna medvetna och utbilda kunderna – vare sig det handlar om en kund på ICA eller en hotellchef.
Skapar engagemang hos kunden
I februari 2020, precis innan coronapandemin lamslog världen, åkte hela Tekompaniets personalgrupp till Indien och besökte en teplantage i Nilgiri-distriktet där företagets teer produceras. För Håkan Kjellström är det viktigt att all personal följer med på resor till producentländer – när man själv upplever landet och träffar människorna ”sätter sig” allt på ett annat sätt än om man bara får det berättat för sig.
– När vi sedan pratar med kunder skapar det ett helt annat engagemang och intresse från kunderna. Det blir lättare för oss att få kunder att förstå varför man ska byta till ett schysst te. Genom kunskap kan vi få kunden att fokusera på annat än bara priset – på så sätt gör vi skillnad.
Oberoende certifiering ger trygghet
Att visa bilder och filmer från producentbesöken är betydelsefullt i kundkontakten.
– Vi behöver kommunicera vad Fairtrade ger genom att lyfta konkreta saker – ett nytt kök eller en ny belysning – och på så sätt visa att pengarna går tillbaka till odlare och anställda. Det händer inte alltför sällan att folk får en tår i ögat när vi exemplifierar vad vi med väldigt små insatser kan göra.
En internationell certifiering som Fairtrade, som tar hänsyn till ILO:s mål och Agenda 2030, ger tyngd och trovärdighet. Att certifieringen är oberoende ger en trygghet som gör att Tekompanietkan byggaupp ett stort förtroendekapital hos kunder, menar Håkan Kjellström.
– Folk litar på oss och vi har varit framgångsrika med att få folk att förstå.
Indiska marknaden lockar
Tekompaniet har tre varumärken som är Fairtrade-certifierade: Tekompaniets Utvalda te, Life by Follis och Follis Classic. Teerna packas och produceras i Indien. I framtiden vill Håkan Kjellström lansera Fairtrade-certifierat te på den indiska marknaden.
– Det vore kul att kunna påverka Indien att själva saluföra och marknadsföra Fairtrade-varor. Tänk att få med oss den indiska konsumenten, med storhushåll och hotellbransch.
Tekompaniet stöttar också lokala utvecklingsprojekt. Sedan 2018 finansierar företaget ett projekt i Sri Lanka som hjälper utsatta kvinnor att starta cateringverksamhet. I Indien finansierar Tekompaniet inköp av lättviktskorgar till anställda på en Fairtrade-certifierad plantage.
Tekompaniet vill fördjupa samarbete
Framöver vill Håkan Kjellström arbeta ännu mer med att sprida kunskap och fördjupa samarbetet med producenterna. Tekompaniets vision är att ”bidra till att teproduktionen är globalt och etiskt hållbar samt att användningen av te breddas och förnyas.”
– Det är det som vårt företag brinner för. Hos oss finns ett genuint engagemang. Vi hjälper kvinnor att komma från våldsamma män, barn att få skoluniformer, ger pengar till lokala projekt och fixar så att anställda kan driva sjukhus och skolor. Om du inte brinner för de sakerna trivs du inte på Tekompaniet.
Håkan Kjellström
Vd och grundare av Tekompaniet som han idag äger tillsammans med Ola Andersson. Har en bakgrund som undersköterska, statsvetare och mediasäljare. Startade Tekompaniet 1999.
Vill helst Fairtrade-fika med:
Jag har alltid läst mycket faktaböcker och memoarer, ofta porträtt av kvinnor, och det finns några som vore spännande att träffa på ett afternoon tea och få veta hur de tänkte, tänker och fungerar: Indira Gandhi, premiärminister i Indien under många år, Benazir Bhutto, premiärminister i Pakistan under flera år, Chandrika Kumaratunga, Sri Lankas enda kvinnliga president hittills och Hasina Wajed, premiärminister i Bangladesh.
Favorit Fairtrade-produkt:
Jag uppskattar småskaliga och nischade produkter som är Fairtrade-certifierade. De görs ofta i små volymer och det kan vara te, men också kaffe eller kryddor. Det finns ett antal sådana från Indien, Sri Lanka och Thailand.
Råd till andra företag:
Närvaro hos producenten är viktig. Den ger kunskap som gör att vi kan förmedla en trovärdighet till kunden. Skaffa dig kunskap genom att intervjua anställda på plantage och fabriker. Ta med informationen i din affärsplan.
Planera in hur du ska få ut information om Fairtrade-certifieringen till kund. Låt det vara en aktiv del i din kommunikation, inte bara en logotype. Tekompaniet lyfter fram Fairtrades betydelse i kundmöten, men också på sin webb och i nyhetsbrev.