6 insikter för att få kunder att handla hållbart
Går det att hjälpa kunder handla hållbart och etiskt i livsmedelsbutiken – som också ger god lönsamhet för butiken? Det har Fairtrade undersökt tillsammans med analysföretaget Retail Academics och fyra livsmedelsbutiker genom tester av butiksmaterial för Fairtrade-märkta bananer. Svaret? Ett tydligt ja – om det görs på rätt sätt. Här är sex insikter från studien för att hjälpa kunder att handla hållbart:
1. Skyltning gör skillnad.
De deltagande butikerna i studien har lyckats ökat sin försäljning av Fairtrade-bananer med sex procent – en signifikant ökning. Det har gjorts utan särskilda erbjudanden eller priskampanjer, bara genom att använda butiksmaterial från Fairtrade.
2. Hållbarhet + lönsamhet = sant.
Butikerna i testet har inte bara fått kunderna att välja mer hållbart – de har också totalt sett ökat sin lönsamhet i produktkategorin. Just bananer är viktiga för butikernas omsättning, samtidigt som de är förknippade med stora risker för miljö och mänskliga rättigheter. Här finns alltså stora vinster att göra – för både lönsamhet och hållbarhet.
3. Relevans slår pris…
Närmare 3 av 10 kunder som köpt bananer uppger att just butiksmaterialet fått dem att ändra sitt val av bananer, trots att Fairtrade-bananerna var dyrare än alternativen i alla butikerna. Ett budskap som är relevant och övertygande anges i studien som den viktigaste förklaringen till att handla hållbart.
4…till en viss gräns.
Studien visar dock också att det finns en smärtgräns när det gäller hur mycket mer kunderna vill betala. I den butik där prisskillnaden var allra högst mellan Fairtrade och alternativen resulterade butiksmaterialet inte i en försäljningsökning.
5. Praktiska faktorer är viktigt.
Hållbara val styrs inte bara av pris och skyltning. Även praktiska faktorer – som att det finns Fairtrade-bananer på lösvikt och inte bara i klase – har betydelse enligt kunderna i studien.
6. Fredag = fair-dag.
Studien visar också att våra val påverkas av vilken dag det är i veckan. Fredagar är inte bara fredadgsmys och tacotid – det är också den dag i veckan då kunder verkar vara mest benägna att handla hållbart – i detta fall att välja Fairtrade-bananer.
Före och efter butiksmaterial:
Vill du veta mer om studien och hur du kan hjälpa kunder att handla hållbart och Fairtrade-märkt, som samtidigt stärker din butiks lönsamhet?
Hör av dig till Tonie Mckay som genomförde studien tillsammans med Retail Academics.