fbpx
Meny
Fairtrade och UF satsar på hållbart företagande bland unga
Fairtrade Sverige, Fair Action, Håll Sverige Rent och Unga Innovatörer ingår i Ung Företagsamhet Stockholmsregionens satsning på hållbart företagande. I bild: Emma Grönlund, Malin Kjellqvist, Marie Månson, Per Friberg och Karin Di Luca. Foto: Fairtrade Sverige

Fairtrade och UF satsar på hållbart företagande bland unga

I april i år inledde Fairtrade Sverige tillsammans med tre andra civilsamhällesorganisationer ett partnerskap med UF – Ung Företagsamhet – för att stärka hållbarhetstänket bland unga företagare och innovatörer.

Fairtrades roll i partnerskapet blir att synliggöra vilka risker som finns i leverantörskedjan för bland annat livsmedel och textilier – produkter som många UF-elever väljer att bygga sin affärsidé kring.

– Vi har pratat hållbarhet förut men skillnaden nu är att vi ger förslag på konkreta saker som eleverna kan göra för att se till att deras företag blir mer hållbara. Certifieringar som Fairtrade är en väldigt bra lösning, säger Emma Grönlund, gymnasieansvarig på UF i Stockholmsregionen.

Även för företag som inte direkt hanterar en riskråvara finns möjlighet att använda Fairtrade i hållbarhetsarbetet, exempelvis genom att erbjuda Fairtrade-märkt kaffe på arbetsplatsen eller tacka av personal med Fairtrade-märkta rosor.

– Ett sådant helhetstänk är viktigt att få in redan i startgropen av ungas entreprenörskap. Hållbarhet kommer vara närmast en hygienfaktor i framtidens företagande och vi på Fairtrade är stolta över chansen att vara med på den resan, säger Ulrika Urey, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Stöd till elever och lärare

Partnerskapet innebär ett ökat hållbarhetsfokus vid de föreläsningar som UF håller när elever ska starta upp sina företag. Men satsningen utgör också en möjlighet för lärare som vill jobba med hållbarhet generellt. Det menar Åsa Carlson, lärare på programmet för finsnickeri på S:t Eriks gymnasium.

– Det här kommer ge mig som UF-lärare stöd i att kunna prata med mina elever, men även med mina kollegor om hur vi får in tänket i undervisningen. Hållbarhet ska ju genomsyra allt vi gör, säger hon.

Maria Martell är lärare på ekonomiprogrammet på Blackebergs gymnasium. Hon menar att eleverna har stora visioner, men ofta saknar kunskapen och verktygen för att genomdriva dem.

– De är intresserade av hållbarhet men har inte så mycket erfarenhet av det. Även vi lärare behöver bättre kunskap, exempelvis om hur man söker fram detaljerna kring var saker tillverkas. Så det finns ett glapp att fylla.

Ökar framtidstron

Var tredje elev som går ut gymnasiet i dag har startat ett UF-företag. Samtidigt lider många unga av en oro för framtiden och klimatet.

– När unga vet vad de ska göra ökar framtidshoppet och oron minskar. Det är vår förhoppning att eleverna får med sig den framtidstron under sitt UF-år, säger Emma Grönlund, gymnasieansvarig på UF Stockholmsregionen.

Utöver Fairtrade deltar också Fair Action, Håll Sverige Rent och Unga Innovatörer i partnerskapet.

Dela