Under Fairtrades stora kampanj vecka 41-42 samlas butiker och konsumenter, företag och organisationer, Fairtrade City-diplomerade kommuner och engagerade för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade under två veckor.
Se butiksutbildningsfilmen
Vill du på ett snabbt och inspirerande sätt lära dig mer om hur Fairtrade fungerar, om försäljning och kampanjarbete i butik? Se då Fairtrades nya utbildningsfilm, speciellt framtagen för dig som jobbar inom dagligvaruhandeln och i butiksmiljö. Klicka här för att se filmen.
Exponera dina produkter
Genom tydlig exponering ökar du försäljningen. Börja med Fairtrade-märkta storsäljare som kaffe, bananer och rosor. Fyll gärna på med choklad, socker, te, juice, godis eller några av de andra Fairtrade-märkta varorna i din butik.
Beställ material
De flesta butiker får skyltmaterial med kampanjens tema från centralt håll. Inför kampanjen kan du komplettera genom att beställa mer material i vår webbshop. Där kommer du kunna hitta bland annat färdiga kit samt vårt butiksblad (med all viktig information inför kampanjen).
Anordna event i butik
Lyft försäljningen under kampanjen genom att anordna en provsmakning av dina Fairtrade-märkta produkter. Demo-kit för event i butik kommer att finnas i vår webbutik närmare kampanjstart.
Demo av Fairtrade-märkta produkter på ICA Kvantum Åkersberga.
Berätta om ditt engagemang i sociala medier
Berätta för dina kunder i sociala medier att din butik är med i kampanjen. Ta en bild på din exponering av Fairtrade-produkter och lägg upp på butikens Facebook och/eller Instagram. Nedan ser du några exempel från fjolårets kampanj.
Läs mer om Fairtrade:
För mer information om kampanjen i vecka 41-42, kontakta någon av oss som jobbar på Fairtrade, eller maila till info@fairtrade.se.