Hoppa till innehåll
Start / Jag vill engagera mig / Kampanjer / Fairtrade Fokus

Fairtrade Fokus

Fairtrade Fokus är namnet på Fairtrades årliga kampanj i vecka 41–42. Då samlas butiker och konsumenter, företag och organisationer, Fairtrade City-diplomerade kommuner och engagerade för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade. På så sätt bidrar vi tillsammans till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Det börjar med Fairtrade!

Fairtrade-Fokus-2016-kampanjbilderDet börjar med Fairtrade!

Kampanjbudskapet ”Det börjar med Fairtrade!” utvecklades under 2016 och används även inför och under kampanjen i vecka 41-42. Se kampanjfilmen och läs mer om tanken bakom budskapet. 

Fairtrade i butiken

Målet med årets kampanj är att varje konsument ska stoppa minst en Fairtrade-märkt produkt i sin kundkorg under kampanjveckorna. Därför kommer Fairtrade att uppmärksammas i många av Sveriges livsmedelsbutiker, genom skyltning, priserbjudanden, provsmakningar och andra aktiviteter.

Är du en kedja eller en butik? Klicka här för specifik kampanjinformation. 

Bildtävling i sociala medier

Under kampanjen kan du som konsument engagera dig för Fairtrade genom att delta i vår bildtävling i sociala medier. Ta ett foto av dig själv tillsammans med din Fairtrade-märkta produkt och lägg sedan upp bilden på din Instagram-, Twitter- och/eller Facebooksida med hashtag #fairtradeivarjekundkorg. Tänk på att du behöver ha en öppen profil för att vi ska kunna se ditt bidrag. Tävlingen pågår den 13 september – 20 oktober. Fem tävlingsvinnare utses första fredagen, fem sista fredagen.

Samma hashtag gäller även för alla andra aktiviteter på nätet under kampanjen, allt från filmer och bilder på butikssatsningar till lokalt engagemang och fakta om Fairtrade.

Lokalt engagemang

I Fairtrades aktivitetsbank hittar du massor av goda idéer på hur du kan lyfta Fairtrade i ditt lokala sammanhang under kampanjveckorna. Du kan exempelvis arrangera en butiksdemo eller dra ihop dina vänner och genomföra en morotsmobb!

Sveriges drygt 60 Fairtrade cities kommer få material och inspiration skickat till sig för att kunna arrangera egna aktiviteter. Om du bor i en sådan stad kan du hänga på dessa!

Press och media

Kampanjen kommer att synas i media på flera sätt, bland annat genom en debattartikel om hur Fairtrade bidrar till en tryggare försörjning för odlare i länder med utbredd fattigdom, ett pressmeddelande kring försäljningen under kampanjen samt genom nyheter i lokalpress kring butiksfokus och -events.

Inför kampanjen kommer du också att kunna ladda ner insändarmallar här, för egen pressbearbetning lokalt.

Rikstäckande annonsering

Under kampanjveckorna syns Fairtrade genom rikstäckande utomhusreklam, på kundvagnar i många av landets större butiker samt genom annonsering på internet och i sociala medier.

Vill du veta mer om vad som händer under kampanjen 2017?

För mer information om kampanjen i vecka 41-42, kontakta någon av oss som jobbar på Fairtrade, eller maila till info@fairtrade.se.