Hoppa till innehåll
Start / Jag vill engagera mig / Kampanjer / Fairtrade Fokus

Fairtrade Fokus

Årets stora kampanj för Fairtrade äger rum 9–22 oktober. Under kampanjen samlas butiker, konsumenter, Fairtrade City-diplomerade kommuner och engagerade för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade under två veckor.

Målet med kampanjen är att fler ska upptäcka hur enkelt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom att välja Fairtrade-märkta produkter. Lägg #fairtradeivarjekundkorg du också!

#fairtradeivarjekundkorg
Fairtrade Fokus

Fairtrade i butiken

Under kampanjen kommer Fairtrade att uppmärksammas i många av Sveriges livsmedelsbutiker, genom skyltning, priserbjudanden, provsmakningar och andra aktiviteter.

Är du en kedja eller en butik? Klicka här för specifik kampanjinformation. 

Fairtrade i butiken

Bildtävling i sociala medier

Under kampanjen kan du som konsument engagera dig för Fairtrade genom att delta i vår bildtävling i sociala medier. Ta ett foto av dig själv tillsammans med din Fairtrade-märkta produkt och lägg sedan upp bilden på din Instagram-, Twitter- eller Facebooksida med #fairtradeivarjekundkorg. Tänk på att du behöver ha en öppen profil för att vi ska kunna se ditt bidrag. Tävlingen pågår den 26 september – 20 oktober. Fem tävlingsvinnare utses första fredagen och fem utses sista fredagen.

Samma hashtag gäller även för alla andra aktiviteter på nätet under kampanjen, allt från filmer och bilder på butikssatsningar till lokalt engagemang och fakta om Fairtrade.

Till tävlingsreglerna

Lokalt engagemang

I Fairtrades aktivitetsbank hittar du massor av goda idéer på hur du kan lyfta Fairtrade i ditt lokala sammanhang under kampanjveckorna. Du kan exempelvis arrangera en butiksdemo eller dra ihop dina vänner och genomföra en morotsmobb! För fler tips och material att använda i ditt lokala engagemang under kampanjen, kontakta info@fairtrade.se.

Sveriges 67 Fairtrade City-diplomerade kommuner får material och inspiration skickat till sig inför kampanjveckorna som stöd för att kunna arrangera egna aktiviteter lokalt. Om du bor i en diplomerad kommun kan du hänga på dessa! Kontaktuppgifter hittar du här.

Press och media

Kampanjen kommer att synas i media på flera sätt, bland annat genom en debattartikel om hur Fairtrade bidrar till en tryggare försörjning för odlare i länder med utbredd fattigdom, ett pressmeddelande kring försäljningen under kampanjen samt genom nyheter i lokalpress kring butiksfokus och -events.

Inför kampanjen kommer du också att kunna ladda ner insändarmallar här, för egen pressbearbetning lokalt.

Fairtrade-Fokus-2016-kampanjbilder

Rikstäckande annonsering

Under kampanjveckorna syns Fairtrade genom rikstäckande utomhusreklam, på kundvagnar i många av landets större butiker samt genom annonsering på internet och i sociala medier.

Annons tunnelbana

Vill du veta mer om vad som händer under kampanjen 2017?

För mer information om kampanjen i vecka 41-42, kontakta någon av oss som jobbar på Fairtrade, eller maila till info@fairtrade.se.