blogg / 05 mar 2018

”Hållbara affärer utvecklar både vinproducenter och samhällen”

Svenskarna lägger mer pengar än någonsin på vin och antalet vinleverantörer har ökat markant de senaste åren. Men fortfarande är det inte alla konsumenter som uppmärksammar det ökade utbudet av etiskt märkta viner, som gör skillnad för vinodlare i Argentina, Chile och Sydafrika.

Förra året såldes nästan 200 miljoner liter vin från Systembolaget varav 10,7 miljoner med etisk märkning. En stor del av dessa var Fairtrade-certifierade viner. Trots ett gott utbud av viner med etiska märkningar är det ett faktum att dessa viner får för lite utrymme. Medelpriset på vin har dessutom stigit sex år i följd och antalet vinleverantörer har ökat med 30 procent på bara fem år.

 

Vindruvor skördas på La Riojana vinplantage i Argentina

Vindruvor skördas på vinkooperativet La Riojana i Argentina. Foto: La Riojana.

Marknadsledande med ett ställningstagande

En av de vinimportörer som specialiserat sig på Fairtrade är Giertz Vinimport – som sedan 2006 satsat stort på hållbarhet. I dag är de marknadsledande på ekologiska och Fairtrade-certifierade viner i Sverige med sina viner från producenten La Riojana. Detta vinkooperativ ligger i nordvästra Argentina där runt 500 odlare, de flesta av dem småskaliga producenter med mindre än tre hektar mark per familj, producerar närmare 30 miljoner liter och verkar tillsammans för att få en starkare ställning på världsmarknaden.

Björn Wittmark på Giertz Vinimport har mycket att berätta om de positiva förändringar som han har sett de senaste tio åren hos kooperativet La Riojana. Med framsynt ledning och god organisation som hos La Riojana kan man genom Fairtrade komma ut på nya exportmarknader och få ökade inkomster.

– Det är fantastiskt att se hur stor skillnad Fairtrade-premien faktiskt gör i dessa samhällen där det finns ett så stort behov av utveckling. På den argentinska landsbygden har man satsat på skolor, utbildning, infrastruktur och sjukvård. Men Fairtrade bidrar med så mycket mer och en av de viktigaste aspekterna är att människor kommer in i samhället och blir delaktiga.

Positiva förändringar på vinplantagen

Sedan Fairtrade-certifieringen 2006 och fram till idag har La Riojana genomfört över 30 olika sociala projekt som finansierats av Fairtrade-premien. Bara sedan 2010 har försäljning av La Riojanas viner i Sverige bidragit med över åtta miljoner kronor, berättar Björn Wittmark.

– Det största projektet är ett tekniskt jordbruksgymnasium som byggdes 2010 med hjälp av pengar från Sverige och England, i den lilla byn Tilimuqui. Skolan har sedan den öppnades vuxit från ett 30-tal elever till över 500 elever och är det första tekniska gymnasiet som byggts i provinsen La Rioja. Det är också ett av världens största Fairtrade-finansierade projekt, berättar Björn Wittmark.

 

Celegio Nacional Agrotecnico, tekniskt jordbruksgymnasium, är ett av världens största Fairtrade-finansierade projekt. Foto: La Riojana.

Hållbarhet en viktig fråga

Många av Giertz vinproducenter arbetar med miljöförbättrande projekt. Giertz själva miljökompenserar för de koldioxidutsläpp som genereras när vinerna transporteras till Sverige. Förutom Fairtrade-premien som går direkt till odlarna, bidrar vinföretaget direkt till olika projekt för hållbarhet och social utveckling i Bulgarien och Argentina.

Att arbeta med hållbarhetsfrågor handlar om en grundinställning, menar Mikael Sundström, ny hållbarhetsansvarig inom Viva-gruppen där Giertz ingår.

– Det är med i våra grundvärderingar och genomsyrar hela vår verksamhet. Det finns i dag ett starkt engagemang för hållbarhetsarbetet vilket är roligt. För oss handlar det om att driva hållbara affärer som utvecklar både producenter och deras samhällen, men också att skapa ett sortiment som blir intressant för konsumenterna, säger han.

 

Vinplantage La Riojana i Argentina

Odlare skördar druvor på vinkooperativet La Riojana i Argentina. Foto: La Riojana.

Nya krav på social och miljömässig omtanke

I november ställde regeringen nya krav på Systembolagets hållbarhetsarbete. I praktiken betyder det att social och miljömässig hållbarhet nu ska väga lika tungt som kvalitet när Systembolaget väljer ut produkter och att de måste ställa tydligare och mer långtgående hållbarhetskrav på tillverkarna.

– Vi är positiva till förändringar som leder till fler hållbara produkter på hyllan. För många företag är detta något av en utmaning men vi ser detta och Agenda 2030 som en möjlighet, som gör det tydligare för både oss och konsumenterna, säger Mikael Sundström.

Som konsument finns det fortfarande mycket att göra för att visa marknaden att det är etiska produkter vi eftersöker.

– Om fler konsumenter som går till Systembolaget frågar och intresserar sig för etiskt märkta viner, så kan det göra stor skillnad för att skapa en större efterfrågan. Ju mer som säljs som certifierat, desto mer pengar genereras i Fairtrade-premie till de samhällen som behöver det allra mest, säger Mikael Sundström.

Fakta om Giertz och Viva-gruppen

  • Giertz Vinimport grundades 1982.
  • I Viva-gruppen ingår Chris Wine, Giertz Vinimport, Iconic Wines, The Wine Team och Winemarket
  • Viva-gruppen är Systembolagets största leverantörsgrupp
  • I sortimentet finns i dag 10 Fairtrade-certifierade viner från Argentina och Sydafrika.
  • Det mest populära Fairtrade-vinet heter Ecologica. Andra certifierade viner är Foot of Africa och Zola.