fairtrade-satsningar / 18 okt 2018

Hållbarhetsperspektiv på Hemköp

David Andeborn arbetar på Hemköps marknadsavdelning på Torsplan i Stockholm. Hemköp deltog i Fairtrades kampanj Schysst frukost under veckorna 41-42.

Vi befinner oss i kaffegången på en av Hemköps flaggbutiker på Torsplan i Stockholm. På Hemköp säljs mängder av Fairtrade-märkta produkter, däribland många olika kaffesorter från märken som Garant, Zoegas, Arvid Nordquist, Löfbergs, med mera.

David Andeborn från Hemköps marknadsavdelning berättar om Hemköps arbete med hållbarhet och varför Fairtrade är en viktig del i det.

– För oss står god och hållbar mat alltid i fokus och det ska vara enkelt att kombinera maten vi äter med hållbarhet. Så därför är det viktigt för oss att ha ett samarbete med just Fairtrade, säger David Andeborn på Hemköps marknadsavdelning.

 

 

David Andeborn tycker att alla aktörer har en skyldighet att samarbeta för att ta hand om planeten och människorna som bor på den. Det innefattar handeln, företag, importörer, politiker och konsumenter, menar han.

– Framförallt handlar det om ett hållbart perspektiv och synsätt på oss som människor och planet. Så vitt jag vet har vi bara ett jordklot, och då ämnar vi ta hand om det. Vi kan tyvärr inte göra det helt själva, utan vi behöver göra det tillsammans. Så att vi kan uppnå hållbar produktion. Både i dag och i framtiden.

Personligen klarar sig David inte utan både banan och kaffe till frukost. Fairtrade-märkt, förstås.