Kundkorg med Fairtrade-märkta varor.

pressmeddelande / 27 okt 2017

Karlshamnsborna väljer Fairtrade-märkt!

Den årliga höstkampanjen för Fairtrade har just avslutats där butiker runt om i Sverige har deltagit med informationsspridning och provsmakningar. I Karlshamn väljer betydligt fler konsumenter än tidigare Fairtrade-märkta varor och nu får ICA Kvantum Karlshamn diplom för sitt arbete med att få fler kunder att lägga Fairtrade-märkta varor i sina kundkorgar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen så ökar det kunskapen i butik och hos konsumenter om alla de fördelar som de skapar genom att handla Fairtrade-märkt, säger Maria Granefelt, tf generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

När konsumenter väljer Fairtrade-märkta produkter skapas möjligheter till förändring. Odlare och anställda får större möjligheter att med egen kraft, förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. För vägen ut ur fattigdom går genom en hållbar handel, som leder till ekonomisk, social och miljömässig utveckling.

Under kampanjen har 125 ICA Kvantum-butiker från norr till söder varit med i en tävling för att få fler kunder att välja Fairtrade-märkta produkter. Den vinnande butiken i Kvantum-kedjan är ICA Kvantum Karlshamn som procentuellt sett har ökat antalet kundkorgar som innehåller en eller flera Fairtrade-märkta varor allra mest – med hela 83 procent under kampanjveckorna 41 och 42.

Kundkorg med Fairtrade-märkta varor.

Kundkorg med Fairtrade-märkta varor.

–Det är jättekul att vårt arbete under kampanjen med skyltning och provsmakning av både choklad, kaffe och frukt har gett resultat och att fler kunder upptäcker Fairtrade. Vi har satsat på Fairtrade-produkter under många år, vissa kunder känner till varorna väl medan för andra kunder är det något helt nytt, säger Michael Månsson, butikschef för ICA Kvantum Karlshamn.

ICA Kvantums 125 butiker har under kampanjen lyckats få 40 000 fler kunder än normalt, att lägga Fairtrade-märkta varor i sina kundkorgar. Ett par andra butiker som också har varit lyckosamma under kampanjen är ICA Kvantum Flygfyren i Norrtälje som har den största ökningen i antal kundkorgar och ICA Kvantum Malmborgs Clemenstorget i Lund som är den butik som säljer allra mest Fairtrade-märkta varor av alla Kvantum-butikerna under kampanjen.

– Vi är glada att ICA Kvantum valde att satsa extra mycket på kampanjen i år genom att genomföra en intern butikstävling för Fairtrade i varje kundkorg. För butikerna blir tävlingen ett sätt att engagera butikspersonalen och att koppla ihop arbetet med Fairtrade och butikens egna målsättning att sälja varor som värnar om människan bakom produkten, säger Maria Granefelt.

Nu på fredag, 27 oktober, kommer Fairtrades tf generalsekreterare att lämna över ett diplom till ICA Kvantum Karlshamn kl. 14.00.

Fairtrade omfattar idag cirka 3 000 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 360 kronor per person, och försäljningen ökade med 10 procent från året innan.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får förbättrade ekonomiska villkor, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren vid försäljningen av råvaran en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling. Det börjar med Fairtrade.

För mer information:
Johannes Hartvigson, tf. pressansvarig Fairtrade Sverige
Mail: press@fairtrade.se, telefon: 08-12 20 89 18