Hoppa till innehåll
Start / Jag vill lära mig mer / Om hur Fairtrade fungerar / Så här möter du Fairtrade

Så här möter du Fairtrade

Som konsument kan du stöta på Fairtrade på flera olika sätt, till exempel märket för Fairtrade-certifierad bomull eller guld, produkter som ingår i Fairtrades råvaruprogram, Fairtrades organisationslogotyp, diplomeringen Fairtrade City eller i olika kampanjer som Fairtrade driver. Nedan reder vi ut begreppen.

Produktmärkningen Fairtrade

Fairtrades certifieringsmärke samt logotyperna för
Fairtrades certifieringsmärke samt logotyperna för Fairtrade-certifierad bomull och guld.

Fairtrades certifieringsmärke är kärnan i Fairtrades verksamhet. Det finns över 2 600 produkter Fairtrade-märkta på den svenska marknaden, allt från bananer, kaffe, kakao och te till bomull, vin, guld och rosor. Internationellt finns nästan 30 000 produkter.

Produktbilden-Fairtrade När Fairtrade-märket sitter på en vara uppfyller produkten de internationella Fairtrade-kriterierna. För produkter som innehåller en ingrediens såsom bananer, kaffe, rosor, ris, honung eller socker gäller att 100 procent av innehållet är handlat i enlighet med Fairtrades kriterier.

Om en produkt består av flera ingredienser och inte bara en enskild råvara, som till exempel chokladkakor, godis, glass, läsk, müsli och yoghurt är regeln att alla ingredienser som finns att tillgå som Fairtrade-certifierade också ska vara det. Till exempel socker och vanilj i vaniljglass. Dessutom ska minst 20 procent av det totala innehållet i en så kallad sammansatt produkt vara Fairtrade-certifierat för att produkten ska kunna märkas. Om vätska utgör över 50 procent av produkten kan den exkluderas från uträkningen.

Fairtrades råvaruprogram

råvaruprogrammet-logotyper
Logotyperna för råvaruprogrammet – kakao, socker och bomull.

I Fairtrades råvaruprogram ligger fokus på den Fairtrade-certifierade råvaran och på ökade försäljningsvolymer för odlaren. Råvaruprogrammet är ett komplement till den befintliga Fairtrade-märkningen och utgår ifrån Fairtrades vanliga kriterier och kontrollsystem.

Det öppnar nya möjligheter för odlare att ta del av en ökad efterfrågan på hållbart odlad kakao, socker och bomull. Det erbjuder företag ytterligare ett sätt att arbeta med Fairtrade genom inköp av Fairtrade-certifierade råvaror inom ramen för råvaruprogrammet. Kakao-, socker- och bomullsodlare får därmed ökade möjligheter att sälja sina råvaror som Fairtrade och större del av de fördelar som Fairtrade innebär, såsom Fairtrades minimipris och Fairtrade-premien.

Inom ramen för råvaruprogrammet köper företag Fairtrade-certifierad kakao, socker eller bomull för användning inom olika produkter eller inom hela sin produktion. Slutprodukten är därmed inte Fairtrade-märkt och har inte Fairtrade-märkningens krav på att allt som kan vara Fairtrade-certifierat i produkten ska vara det.

De företag som väljer Fairtrades råvaruprogram för sitt hållbarhetsarbete kommunicerar detta genom ett programmärke för respektive råvara (bomull, kakao, socker), antingen enbart i sin affärskommunikation eller direkt på produkten.

Fairtrades organisationslogotyp

Fairtrade-Sverige-BM
Fairtrades organisationslogotyp.


Fairtrade organisationslogotyp representerar Fairtrade Sverige som organisation och används endast av Fairtrade Sverige. Motsvarande logotyper finns för Fairtrades systerorganisationer samt Fairtrade International.

Diplomeringen Fairtrade City

Fairtrade-City_SE_web
Fairtrade City-logotypen.

Fairtrade City är en diplomering till kommuner som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion.

Fairtrade på jobbet

original_logo_fairtrade-pa-jobbet-2016
Fairtrade på jobbet logotypen.

Fairtrade på jobbet är en kampanj som Fairtrade driver för att uppmärksamma arbetsplatser som valt att göra skillnad genom att välja Fairtrade-märkta produkter i sina fikarum.

Fairtrade Challenge

LOGO_fairtrade_challenge2016
Fairtrade Challenge-logotypen.

Fairtrade Challenge är Fairtrade Sveriges kampanj som samlar privatpersoner, företag, organisationer, kommuner och skolor i Sveriges största fikapaus. Fram till och med 2016 genomförs kampanjen i samband med Fairtrades årliga kampanjveckor i oktober. Från och med 2017 blir kampanjen internationell och går av stapeln i samband med World Fair Trade Day i maj.

Kyrka för Fairtrade

Kyrka för Fairtrade är en diplomering för församlingar som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion som drivs av Sveriges Kristna Råd i samarbete med Föreningen för Fairtrade Sverige.