Så här möter du Fairtrade

Som konsument kan du stöta på Fairtrade på flera olika sätt, till exempel märket för Fairtrade-certifierad bomull eller på produkter som har Fairtrades ingrediensmärkning, Fairtrades organisationslogotyp, diplomeringen Fairtrade City eller i olika kampanjer som Fairtrade driver. Nedan reder vi ut begreppen.

Produktmärkningen Fairtrade

Fairtrades certifieringsmärke är kärnan i Fairtrades verksamhet. Det finns över 2 200 Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden, allt från bananer, kaffe, kakao och te till bomull, vin godis, glass och rosor. Internationellt finns nästan 30 000 produkter.

När Fairtrade-märket sitter på en vara uppfyller produkten de internationella Fairtrade-kriterierna. För produkter som består av enbart en råvara som bananer, kaffe, rosor, ris, honung eller socker ska 100 procent av innehållet vara handlat i enlighet med Fairtrades kriterier.

Om en produkt består av flera ingredienser, en så kallad ”sammansatt produkt” som till exempel chokladkakor, godis, glass, läsk, müsli och yoghurt är regeln att alla ingredienser som finns att tillgå som Fairtrade-certifierade också ska vara det.

I en chokladkaka som bär Fairtrades svarta märke måste därmed kakao, socker, vanilj eventuella nötter och så vidare vara Fairtrade certifierade. Minst 20 procent av det totala innehållet i en sammansatt produkt måste även vara Fairtrade-certifierat för att produkten ska kunna märkas.

Fairtrades vita ingrediensmärke

Ingrediensmärkningen är ytterligare ett sätt för företag att arbeta med Fairtrade-certifierade råvaror och utgår ifrån samma kriterier och kontrollsystem. I produkter med det vita ingrediensmärket ligger fokus på en eller flera råvaror, till skillnad från produkter med det svarta märket där det finns krav på att allt som kan vara Fairtrade-certifierat i produkten ska vara det.

Inom ramen för ingrediensmärkningen köper företag en eller flera Fairtrade-certifierade råvaror för användning i  olika produktserier eller för en mer generell hållbarhetssatsning.
De företag som väljer Fairtrades ingrediensmärkning i sitt hållbarhetsarbete kan kommunicera detta genom ingrediensmärket, antingen direkt på produkten eller i sin affärskommunikation.

Fairtrade-certifierade odlare får med ingrediensmärkningen ökade möjligheter att sälja sina råvaror som Fairtrade och därmed större del av de fördelar som Fairtrade innebär, såsom Fairtrades minimipris och Fairtrade-premien.

Fairtrades organisationslogotyp

Fairtrades organisationslogotyp representerar Fairtrade Sverige som organisation och används endast av Fairtrade Sverige. Motsvarande logotyper finns för Fairtrades systerorganisationer samt Fairtrade International.

Fairtrade-Sverige-BM

Diplomeringen Fairtrade City

Fairtrade City är en diplomering till kommuner som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion.

Fairtrade-City_SE_web

Fairtrade på jobbet

Fairtrade på jobbet är ett koncept som Fairtrade driver för att uppmärksamma arbetsplatser som valt att göra skillnad genom att välja Fairtrade-märkta produkter i sina fikarum.

original_logo_fairtrade-pa-jobbet-2016

World Fairtrade Challenge

World Fairtrade Challenge är Fairtrade Sveriges kampanj som samlar privatpersoner, företag, organisationer, kommuner och skolor i Sveriges största fikapaus. Varje år i samband med World Fair Trade Day i maj fikar vi för att uppmärksamma hur enkelt det är att göra skillnad.

Kyrka för Fairtrade

Kyrka för Fairtrade är en diplomering för församlingar som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion som drivs av Sveriges Kristna Råd i samarbete med Föreningen för Fairtrade Sverige.