Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Lidls satsning på Fairtrade fyller 10 år
Blogg /

Lidls satsning på Fairtrade fyller 10 år

Idag gästbloggar Emelie Hansson som är hållbarhetsansvarig på Lidl i Sverige. I år firar man att deras egna varumärke Fairglobe fyller 10 år och Emelie berättar om hur viktigt arbetet med Fairtrade är och vilken skillnad det gör för människor som lever i fattigdom.

Visste du att Lidl har ett eget märke, Fairglobe, där alla produkter är Fairtrade-märkta? Och att på Lidl är all vår lime Fairtrade-märkt och samma gäller för alla våra rosor och våra ekologiska bananer? Under perioder har vi även kläder med Fairtrade-märkt bomull samt flingor och choklad som ingår i Fairtrades råvaruprogram för kakao. Vi är mycket stolta över detta och jobbar hela tiden med att utvidga vårat arbete för en mer hållbar värld.

Lidl produkthylla
Foto: Fairtrade Sverige

Första svenska livsmedelskedja att ha Fairtrade-märkt sortiment under eget namn

Att arbeta för bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö för de som producerar varor till Lidl är en viktig del i Lilds hållbarhetsarbete. Redan för 10 år sedan lanserade Lidl ”Fairglobe” och var då den första svenska livsmedelskedja att ha ett Fairtrade-märkt sortiment under eget namn. I vårt Fairglobe-sortiment finns bland annat te, kaffe, bananer, chokladkakor, apelsinjuice, råsocker och kakor. Fairglobe är en del av vårt standardsortiment och finns i alla våra butiker.

Utbudet av Fairtrade-märkt är stort och växer

Som ett annat exempel på Lidls arbete med Fairtrade har vi valt att satsa på Fairtrades råvaruprogram för kakao. All vår påskchoklad ingår till exempel i råvaruprogrammet. Med cirka 10 000 butiker i 28 länder blir det stora mängder kakao där odlare och anställda kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Genom att jobba med Fairtrade-märkta produkter känner vi att vi kan göra skillnad och det är vi glada över.

Vi på Lidl i Sverige började även att sälja Fairtrade-märkta rosor 2012, och under 2014 tog vi steget fullt ut genom att gå över till att enbart erbjuda våra kunder rosor från Fairtrade-certifierade blomsterplantage. Genom att jobba med Fairtrade-märkta produkter känner vi att vi kan göra skillnad och det är vi glada över. Lidl började som en frukt- och gröntgrossist på 30-talet och vi försöker hela tiden att utvecklas och vi testar hela tiden nya produkter. I säsonger kan du till exempel hitta Fairtrade-märkt passionsfrukt i våra butiker.

Fairglobe
Lidls egna varumärke Fairglobe firar 10 år.

/Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig Lidl Sverige