Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Nordic Choice Hotels serverade flest fikadeltagare i World Fairtrade Challenge
Nyheter /

Nordic Choice Hotels serverade flest fikadeltagare i World Fairtrade Challenge

Nyligen gick fikautmaningen World Fairtrade Challenge av stapeln, som samlade över 515 000 fikadeltagare runt om i Sverige och totalt över 2 miljoner deltagare världen över. Nordic Choice Hotels var den aktör som i Sverige och Norden samlade flest fikadeltagare utanför hemmet.

Nordic Choice Hotels serverade flest fikadeltagare i World Fairtrade Challenge 2017.

 

– Det är fantastiskt att så många på det här enkla sättet vill visa sitt engagemang för Fairtrade och göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Vi hoppas såklart att World Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och för Fairtrade som verktyg för fattigdomsbekämpning, säger Maria Granefelt, tf generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

World Fairtrade Challenge är en kampanj som sätter fokus på varför Fairtrade behövs och vilken skillnad Fairtrade gör för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Deltagarna i World Fairtrade Challenge är familjer, kompisgäng och större föreningar, arbetsplatser, butiker, caféer och hotell som på det här sättet visar sitt engagemang i frågorna. På 190 hotell runt om i Norden fick hotellkedjan Nordic Choice Hotels 132 000 fikadeltagare, varav närmare 80 000 bara i Sverige, att fika Fairtrade-märkt. Nordic Choice Hotels vann därmed tävlingen före Scandic och Compass Group som kom på en hedrande andra- och tredjeplats.

För fjärde året i rad deltog Nordic Choice Hotels i fikautmaningen, med målet att bidra till att öka medvetenheten kring rättvis handel genom att servera gratis ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Alla gäster och besökare som kom in på något av de 190 hotellen blev bjudna på en rykande färsk kopp ekologiskt Fairtrade-kaffe.

Diplomutdelning.
Diplomutdelning. Cathrine Dehli, Director of Sustainability på Nordic Choice Hotels tillsammans med Emma Toft, kundansvarig på Fairtrade Sverige.

– Att Nordic Choice vinner Fairtrade Challenge för Out of Home i både Sverige och Norden är helt fantastiskt, det återspeglar det engagemang som finns på våra 190 hotell. Fairtrade-märkningen säkerställer anständiga arbetsförhållanden och handelsvillkor för de som på producerar vårt kaffe, och därför är det viktigt för oss att vi alltid serverar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe till våra gäster, säger Cathrine Dehli, Director of Sustainability på Nordic Choice Hotels.

Topplista Out of Home

Namn

Antal fikadeltagare

Nordic Choice Hotels 79 650
Scandic 53 550
Compass Group Loves Fairtrade 18 039
OKQ8 17 708
Högskolerestauranger 10 991

Fairtrade omfattar idag cirka 3 000 produkter och den fikasugne konsumenten kan bland annat välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 360 kronor per person, och försäljningen ökade med 10 procent.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får förbättrade ekonomiska villkor, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

För mer information

Therese Smedberg, pressansvarig Fairtrade Sverige. Mail: press@fairtrade.se, telefon: 08-12 20 89 18