nyheter / 30 maj 2018

Ny nättjänst jämför maten: ”Nu samlar vi alla Fairtrade-produkter på ett ställe”

Att få fler konsumenter att köpa mat på nätet handlar om beteendeförändring. Det menar Omid Ghanbari som är en av grundarna bakom sajten matspar.se som verkar för att hitta den smartaste och billigaste matkassen i Sverige. ”Vår ambition är att visualisera vad våra livsmedelsval har för effekt på samhället” säger Omid.

Omid Ghanbari och hans kollega Kaveh Sabeghi brukade handla mat på nätet. Ofta försökte de jämföra priser med varandra men svårigheten gav dem en idé.

– Vi konstaterade att det saknades en tjänst som skulle kunna göra en lättare jämförelse mellan produkterna. Efter lite research på nätet visade det sig att en sådan tjänst inte fanns i Sverige och knappt i världen, berättar Omid Ghanbari, vd på Matspar.

I fjol lanserade Omid Ghanbari och Kaveh Sabeghi tillsammans med tre andra sajten matspar.se som ska göra det lättare för konsumenter att jämföra priser mellan olika matvaror. Till stor del handlar sajten om att ge tillbaka makten till konsumenterna och ge dem verktyg att kunna göra medvetna val när de handlar.

– Att handla mat i butik har hittills varit styrt av geografi, vilket gjort att matbutikerna har haft stor makt i sitt val av utbud och prissättning. Matspar.se är som den grävande journalisten i ett demokratiskt samhälle. Vårt jobb är att presentera konsumenten med relevant information för att denne skall göra sina val med högre medvetenhet, säger han.

Framtidens utmaningar

En av företagets största utmaningar handlar i dag om beteendeförändring hos Sveriges konsumenter.

– Att handla mat på nätet är en relativt ny företeelse och att jämföra priser på mat är ännu ett lager av beteendeförändring som tar tid att bygga. Vår största utmaning är att förespråka båda företeelserna med begränsade medel, säger Omid Ghanbari.

 

Omid Ghanbari, en av grundarna till sajten matspar.se.

Omid Ghanbari, en av grundarna till sajten matspar.se.

 

De ekologiska varorna är i dag mycket populära på sajten. Intresset för etiskt märkta produkter förväntas också stiga. Men det finns fortfarande ett behov av större kunskap kring certifierade produkter.

– Många konsumenter tror sig veta vad märkningar som Fairtrade går ut på, men i många fall har man inte hela kunskapen med sig. Vår ambition är att visualisera vad våra livsmedelsval har för effekt på samhället. Ett första steg är att samla alla Fairtrade-produkter på marknaden på ett ställe och prata mer om hur våra val påverkar människor som producerar varorna.

Hur villiga är konsumenterna att välja certifierade produkter?

 – Frågar man konsumenter så är alla positiva till att handla certifierade produkter, men ofta spelar omständigheter in och valet faller på andra produkter. Ett stort undantag till ovan påstående är ekologiska produkter vars försäljning växer snabbare än marknaden i helhet. Om intresseorganisationer och bolag som vi gör våra jobb korrekt kan vi visa att certifierade produkter inte behöver innebära dyrare matkassar och livsstil.

Matspar finns nu över hela landet men alla matbutiker i olika områden har ännu inte börjat med näthandel. Förhoppningen är att till slutet på året ska de allra flesta vara med.

– Vår vision är att kunna erbjuda konsumenter runt om i världen en fullt personifierad tjänst som känner konsumenten så väl att den vet när något behöver handlas och erbjuder roliga veckorecept utifrån konsumentens preferenser.  Det handlar om att hjälpa familjer att spara pengar, göra det enklare för branschen att kunna marknadsföra sina produkter som i slutet leder till en roligare, mer varierad och hållbar matvardag, säger Omid Ghanbari.

 

Matspar.se

Matspar.se jämför maten för att göra det lättare för konsumenter att jämföra priser mellen olika matvaror.

 

Vill du se vilka Fairtrade-produkter du kan hitta på matspar.se? Kika in här.