Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Över 540 000 deltog i årets Fairtrade-fika
Pressmeddelande /

Över 540 000 deltog i årets Fairtrade-fika

Nyligen gick fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln och nu kan Fairtrade avslöja resultaten. Över 540 000 fikadeltagare fördelat på över 11 000 fikapauser runt om i landet samlades för att fika Fairtrade-märkt under en och samma dag. Den allra största fikapausen stod Kommunal för, som samlade nästan 100 000 deltagare.

omslag

– Det är fantastiskt att så många vill ta tillfället i akt att uppmärksamma Fairtrade och de odlare och anställda som producerar produkterna vi konsumerar varje dag. Vi hoppas såklart att Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och för Fairtrade som verktyg för fattigdomsbekämpning, säger Johannes Hartvigson, verksamhetsledare för Fairtrade Sverige.

Fikautmaningen Fairtrade Challenge ägde rum den 20 oktober i samband med Fairtrade Fokus, en kampanj som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på Fairtrade och den skillnad det gör när vi väljer produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö.

Över 11 000 fikapauser runt om i landet

I år fikades det Fairtrade-märkt på över 11 000 fikapauser runt om i landet. Deltagarna i Fairtrade Challenge är familjer, kompisgäng och större föreningar, arbetsplatser, butiker eller caféer som på det här sättet visar sitt engagemang i frågorna. Exempelvis fikade scoutpatrullen Ekorren på Fairtrade-märkt chokladdryck ute i skogen, Kent Svensson och hans kollegor på åkeriet i Munkfors anordnade en rättvis lastbilsfika, en aktiespararcirkel i Åmål hade Fairtrade-fika och Translator Scandinavia hade en språkfika. Den största fikapausen stod Kommunal för, som samlade nästan 100 000 deltagare. Även Scandic och Nordic Choice samlade många fikadeltagare.

– Vi är självklart stolta och glada för att fjärde året i rad tagit första priset. Fairtrade Challenge är en enormt uppskattad aktivitet inom Kommunal. Vi ser bland annat via sociala medier att intresset är enormt och att vi behöver se över hur vi ska nå ännu fler arbetsplatser med vårt Fairtrade-fika. Att bidra för att människor ska få schysstare villkor, är något alla vill ställa upp på, säger Tina Dahlström, ombudsman på Kommunal.

Intresset för Fairtrade ökar

Fairtrade omfattar idag cirka 2600 produkter och bland annat kan den fikasugne konsumenten välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 331 kronor per person, och försäljningen ökade med 19 procent.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. När du väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får bättre ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i en ny skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

För mer information

Johannes Hartvigson, verksamhetsledare Fairtrade Sverige. Mail: johannes.hartvigson@fairtrade.se, telefon: 0730-76 65 83