fbpx
Meny
Christian Muhr står i en lagerlokal med rosor och tar fram en bukett ur en hink.
Christian Muhr är koncernchef på APH, som säljer Fairtrade-märkta blommor till Axfood, Coop, Blomsterlandet, Blomsterboda, florister och fristående handlare. Foto: Pece Jovanov

Porträtt: Christian Muhr

Den svenska blomimportören APH har drivit på för att rosplantager i Kenya ska bli Fairtrade-certifierade. Koncernchefen Christian Muhr har varit där och sett hur de anställdas liv förändrats tack vare Fairtrade.

– Vi ser att Fairtrade verkligen gör nytta och leder till utbyggd social standard. Jag har sett enorma och helt fantastiska framsteg i form av bättre faciliteter, utrustning och arbetsskydd, säger Christian Muhr.

Han berättar också om exempel där Fairtrade-premien har använts till bland annat skolbussar, skolmaterial och till att bygga en bro för att lokalbefolkningen ska slippa gå flera mil för att hämta vatten.

– Varje gång vi har med oss kunder tar vi dem till ett par plantager där den som är ansvarig får visa och berätta vad de har gjort, för att sprida kunskapen om att Fairtrade gör skillnad.

Fairtrade-certifiering är ett krav

APH importerar rosor från plantager i framför allt Kenya, men även Etiopien. Kravet är att de måste vara Fairtrade-certifierade eller aktivt söka certifiering. I det senare fallet har plantagen tre år på sig att uppfylla kriterierna, förklarar Christian Muhr.

– När vi började var det inte så många som var certifierade, men i dag jobbar vi med 20–30 Fairtrade-certifierade plantager. Det är kul att det har gått framåt, säger han och fortsätter:

– Vi har ju inte kapaciteten att skicka ner någon som konstant kontrollerar den sociala sidan på plantagerna, utan där förlitar vi oss på Fairtrade. Det ger oss trygghet.

Förbättringar för de anställda

Hans engagemang för hållbar och etisk handel föddes i början av 1990-talet. Christian Muhr berättar att han såg en möjlighet att, tillsammans med odlarna, bygga upp något som kunde ge ringar på vattnet.

– I samhällen utan sociala skyddsnät är anställda beroende av att företagen står för skolgång, bostäder och sjukvård. Som företagare fick man själv se till att de förutsättningarna fanns och det triggade igång tanken att här kan vi göra något riktigt bra. För cirka 15 år sedan gick vi med i Fairtrade och såg att plantagerna använde pengarna som detta inbringade väldigt väl, till olika förbättringar för de anställda. De borrade brunnar och satsade på sjukvård, dagisverksamhet och lekplatser.

Ska vi överleva långsiktigt så får vi se till att ha toppstandard, inte bara på odlingen utan även toppstandard när det gäller den sociala biten.

Enligt Christian Muhr är det viktigt att tänka långsiktigt. Många av de plantager som han hade kontakt med när han inledde arbetet i Kenya för snart 30 år sedan köper APH blommor från än i dag.

– Det handlar om en seriös långsiktighet. Ska vi överleva långsiktigt så får vi se till att ha toppstandard, inte bara på odlingen utan även toppstandard när det gäller den sociala biten. Och vara långt framme när det gäller kravbilden som finns från Europa, med miljö och så vidare.

”Både underbart och fruktansvärt”

För sju år sedan startade APH ett eget projekt i Enkasiti utanför huvudstaden Nairobi. Där hade en Fairtrade-plantage investerat i skolbänkar och ett nytt skolkök i en skola för över 600 elever. Men vid ett besök fick Christian Muhr reda på att det fortfarande fanns saker som kunde förbättras.

– När jag gick omkring där med skolans rektor frågade jag: ”Vad skulle du vilja få gjort?” Då sa han ”vänta lite” och så gav han mig en hel lista.

Att göra någonting ”hands-on” där, och se att de uppskattar det så mycket, är en lika viktig del som arbetet med rosplantagerna.

Överst på listan stod latriner, en för pojkar och en för flickor. Efter att ha färdigställt dem tog APH sig an ett stort brunnprojekt.

– Och efter det byggde vi rörledningar, så vi har fått in vatten i de flesta byggnaderna. Det vi har på gång nu är sovsalar till tjejerna, för de bor väldigt dåligt, berättar Christian Muhr.

Vilket möte har påverkat dig mest?

– När jag är på den här skolan. Det är både underbart och fruktansvärt. Dels hur glada, ambitiösa och livskraftiga de här 600 ungarna är, dels vilka otroligt sparsamma förhållanden det är. Det är rätt in i verkligheten. Det är tufft. Att göra någonting ”hands-on” där, och se att de uppskattar det så mycket, är en lika viktig del som arbetet med rosplantagerna.

Christian Muhr
Koncernchef på APH, som säljer Fairtrade-märkta blommor till Axfood, Coop, Blomsterlandet, Blomsterboda, florister och fristående handlare.

Favorit-Fairtrade-produkt: ”Bananer är absolut min favoritprodukt förutom rosor.”

Skulle helst Fairtrade-fika med: ”Det är en bra fråga … någon inflytelserik person som har inflytande på opinionen. Det kan vara alltifrån Stefan Löfven till en journalist på SVT eller TV4. Jag skulle vilja förklara att det finns två sidor av myntet med att närodla och sitta här hemma och bara vara vi. Det finns en undersökning som visar att klimatavtrycket från en ros odlad i Europa är fem gånger större jämfört med en ros odlad i Kenya. Men den frågan är inte på agendan. Jag vill få bort stämpeln att allt bara är elände. Det finns en framtid och vi kan hjälpa till att forma den.”

Dela