Meny
Katarina Gudmundsson, gymnasielärare i Luleå. Foto: Privat

Porträtt: Katarina Gudmundsson

Katarina Gudmundsson är gymnasieläraren som vill lära sina elever om hållbar konsumtion och rättvis handel. Nu hoppas hon att flera program och klasser ska vilja utbilda sig till ambassadörer för Fairtrade.

I den här porträttserien får vi möta olika eldsjälar runtom i Sverige som brinner för Fairtrade och hållbar konsumtion. I dag pratar vi med Katarina Gudmundsson, lärare i ekonomi och handelsämnen vid Luleå gymnasieskola.

Katarina, berätta om ditt engagemang?

–Jag brinner för mitt arbete som ekonomilärare och speciellt för Ung Företagsamhet. Ungdomarna är vår framtid och det är där jag vill skapa engagemang. Jag läste ett branschporträtt i mina elevers kurslitteratur av Henrietta Eurenius som jobbar som engagemangssamordnare på Fairtrade. Hur hon gått ambassadörsutbildningen och det engagerat henne i klimatfrågan. Jag blev helt tagen och kände att det här måste jag förmedla vidare till mina elever!

Nu ska mina elever komma på affärsidéer och då kommer de ha tänket med hållbarhet med sig och tänka på ett nytt sätt

Jag kontaktade Fairtrade direkt för att jag kände så starkt för det. Jag ville så gärna att mina elever skulle få gå ambassadörsutbildningen och det har de gjort nu. Nu ska mina elever komma på affärsidéer och då kommer de ha tänket med hållbarhet med sig och tänka på ett nytt sätt.

Är inte hållbarhet numera en del av läroplanen?

–Jo, och mänskliga rättigheter är ett av gymnasieskolans grundläggande värden. På Handelsprogrammet samt Hotell- och turismprogrammet är rättvis handel och hållbar konsumtion en viktig del. Det är moment som ska engagera eleverna till diskussion och uppmuntra kritiskt granskande.

När eleverna får lyssna till andra människor från branschen och från verkliga livet ger det så mycket mer. Känslan, engagemanget och framförallt förståelsen hos ungdomarna är hela skillnaden. Det blir på riktigt och så är det förstås för oss alla, på arbetsplatserna, i skolan och i vardagen. Ibland får jag en känsla av att eleverna tror att de är i en egen värld, ”i en bubbla”, när de är i skolan. Då behöver de få ta del av erfarenheter utifrån.

Nästan alla elever blev liksom ”Va? Hur kan det vara så här?” Det är inte ofta föreläsningar väcker ett sådant engagemang.

Vad tyckte dina elever om ambassadörsutbildningen?

–De tyckte verkligen om den! Jag känner mig nästan euforisk över deras positiva reaktioner. Och jag som lärare fick känna att jag faktiskt kan göra skillnad för dem. Nästan alla mina elever blev liksom ”Va? Hur kan det vara så här?”. Det är inte ofta föreläsningar väcker sådant engagemang. Även om de kanske inte kommer ihåg allt så minns de förhoppningsvis känslan de fick när vi läste detta.

Vilken är den största utmaningen?

–Det är en stor utmaning att hålla i engagemanget. Man kanske lyckas ett år, men sedan riskerar det att försvinna. Det kan vara svårt att hinna med att fortsätta hitta material i allt annat man måste göra. Det som är bra med Fairtrade är att allt redan finns digitalt. Det finns ju bra skolmaterial också, men nu på grund av corona så var det extra bra att allt material fanns digitalt. Jag är ekonomilärare och förstår ju att handeln påverkar världen, men allt underlag som finns kring det är helt fantastiskt. När det kommer till att upprätthålla en hög kvalitativ utbildningsnivå inom mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och rättvis handel är Fairtrade helt outstanding! 

Nästa år hoppas vi på att vi kan få fler program, lärare och klasser att gå utbildningen och bli ambassadörer.

KATARINA GUDMUNDSSON
Gymnasielärare i ekonomi och handelsämnen

Skulle helst Fairtrade-fika med: Henrietta på Fairtrade. Jag tyckte porträttet av henne var så himla bra och vill gärna träffa henne i verkligheten. (Henrietta är för närvarande föräldraledig).

Favorit Fairtrade-produkt: Jag köper alltid Fairtrade-kaffe. Det tycker jag är viktigt.

Dela