Meny
Foto: Privat

Porträtt: Sandhya Randberg

Sandhya Randberg är entreprenör, föreläsare och coach med fokus på hållbarhet och rättvis handel. Hon menar att det inte räcker att vara medveten och tycka saker. Folk måste också agera efter sina värderingar. ”Det handlar i grunden om hur vi ser på varandra”.

SANDHYA RANDBERG
Entreprenör, föreläsare och coach inom hållbarhetsfrågor

Favorit-Fairtrade-produkt: T-shirt i ekologisk och Fairtrade-märkt bomull.

Skulle helst Fairtrade-fika med: Jan Eliasson. Jag vill prata med honom om ledarskap kring hållbarhet och fred. Jag själv jobbar med fredsamhet, som handlar om hur vi kan arbeta och leva tillsammans på den här planeten utan att skada människor och natur, i våra affärer. Det skulle jag vilja prata med honom om.

Sandhya, hur började du arbeta med hållbarhet?

– Jag ville jobba med fattigdomsbekämpning, så jag engagerade mig i olika föreningar. Efter ett tag blev jag ordförande för Världsbutikerna, som säljer rättvist handlade produkter. Det är ett jättebra sätt att jobba mot fattigdom eftersom det handlar om långsiktiga handelsrelationer. Det möjliggör bättre arbetsförhållanden och större möjlighet för människor att skicka sina barn till skolan. Jag var kanske 26 år när jag blev ordförande. Vi gjorde det helt ideellt, vi gick runt på stan och sa till folk att ”fråga efter det här, fråga efter schyssta bananer”.

Efter ett tag fick jag en förfrågan om att ta fram 1 000 t-shirtar i ekologisk och Fairtrade-märkt bomull till ett företag. Den ideella föreningen som drev butiken kunde inte ta fram så många t-shirtar, så jag fick fixa det själv.

Jag ville visa att det går att göra schyssta produkter, det handlar bara om att vilja!

Hur gjorde du?

– Jag kontaktade några leverantörer som jag kände till och så åkte jag till Indien för att ta reda på hur bomullsodlingen där fungerade. Först försökte jag få hjälp av företag i Sverige, men de var så dåliga på de här frågorna. Det blev att jag fick lära upp dem istället, genom att bland annat föreläsa när jag kom hem. Jag vill visa att det går att göra schyssta produkter, det handlar bara om att vilja!

Jag är stolt över att jag lyckades leverera och att det blev så bra. Och det satte fart på resten av min yrkesbana. Mitt företag blev sedan det första i Sverige att sälja produkter i Fairtrade-märkt bomull. I dag har jag levererat nästan två miljoner tygpåsar i Fairtrade-bomull till ICA.

Mitt företag erbjuder levnadslöner till dem som tagit fram våra t-shirts, och snart kommer vi även att sälja tygkassar av återanvänt tyg.

Finns det något möte du minns extra tydligt?

– Jag är adopterad från Indien, och mitt engagemang kommer mycket från den bakgrunden. Jag minns när jag träffade kvinnor från barnhemmet jag själv kom ifrån, som aldrig blev adopterade. De var föräldralösa och växte upp där på barnhemmet. Sedan minns jag möten med elever jag undervisade för på Moder Teresas skola för gatubarn. Och bomullsodlare som jag har handlat ifrån som är Fairtrade-certifierade. Det var så tydligt vilken skillnad det gjorde i deras liv.

Vi får inte driva våra företag eller liv på bekostnad av andra människor!

Jag vill att de här människorna ska ha ett lika bra liv som jag har, med samma möjlighet att växa. Vi får inte driva våra företag eller liv på bekostnad av andra människor! Det handlar i grunden om hur vi ser på varandra, och om diskriminering av andra människor. Jag är själv en mörk tjej på 150 centimeter, som ser yngre ut än vad jag är. Jag vet vad det innebär att inte tillhöra normen.

Tre åtgärder du skulle vilja se?

1. Regelverk som gör det mer förmånligt att göra rätt samtidigt som det blir kostsamt att exploatera människor och natur.

2. Att företag börjar respektera mänskliga rättigheter, inte bara på hemmaplan utan globalt. De kommer undan i dag för att se säger att producentländerna är låglöneländer. Men vad är låglöneländer? Det är ju vi som har konstruerat och nu upprätthåller deras låga löner.

3. Världsledare som är goda förebilder och som blickar framåt på ett hållbart sätt, så vi inte behöver känna att de hotar mänskligheten. För så känner jag nu.

Vad ser du för stora utmaningar med ditt arbete?

– En utmaning är alla de företag som vill vara hållbara och tar utrymme, men som inte är trovärdiga. De förändrar inte det som verkligen behöver förändras, för viljan finns inte där på riktigt.

Sedan upplever jag att trots att folk har blivit mer medvetna så saknas förståelse för att de kan göra skillnad genom vad de väljer att konsumera, att minska konsumtionen eller att reparera saker istället för att köpa nytt. Folk måste förstå att de indirekt stödjer vissa andra värderingar när de inte väljer hållbart. Det finns flera företag som faktiskt erbjuder ett hållbart utbud, men då är det väldigt få som väljer det. Därför måste konsumenter köpa, uppmuntra, stödja och heja på de initiativ som redan är hållbara. Vi måste förstå att vi är med och påverkar med hur vi lever och driver våra företag. Jag skulle också vilja att vi börjar betala vad saker faktiskt kostar. Det räcker inte att bara tycka.


Läs mer om Fairtrade-märkt bomull.

Dela