Hoppa till innehåll
Pressmeddelande /

PRESSMEDDELANDE: 630 000 deltog i årets stora Fairtrade-fika

Igår gick fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln. 630 000 fikadeltagare fördelat på över 11 000 fikapauser runt om i landet samlades för att fika Fairtrade-märkt under en och samma dag. Fikautmaningen Fairtrade Challenge är ett enkelt och roligt sätt att uppmärksamma vilken skillnad det gör när vi väljer Fairtrade-märkta produkter. Den allra största fikapausen stod Kommunal för, som samlade över 135 000 deltagare.

– Det är fantastiskt att så många ville ta tillfället i akt och fika Fairtrade-märkt och därmed sätta fokus på de människor som odlar och producerar våra varor. Vi hoppas såklart att Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och den skillnad det gör. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fairtrade-Challenge-630000-tack-1200x628

Fikautmaningen Fairtrade Challenge går av stapeln den 15 oktober i samband med Fairtrade Fokus, en kampanj som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på Fairtrade och den skillnad det gör när vi väljer produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö.

I år anordnades fler fikapauser än någonsin runt om i landet då det fikades Fairtrade-märkt på över 11 000 fikapauser. Deltagarna i Fairtrade Challenge är familjer, kompisgäng och större föreningar, arbetsplatser, butiker eller caféer som på det här sättet visar sitt engagemang i frågorna. Den största fikapausen stod Kommunal för, som samlade över 135 000 deltagare. Även ICA Maxi och Kyrkor för Fairtrade samlade många fikadeltagare.

– Självklart är det alltid kul att vinna! Men det som jag känner mest stolthet över är att vi återigen lyckats träffa så många av dem som arbetar på medlemmarnas arbetsplatser. Vi har fått möjlighet att berätta om Fairtrade och varför vi gör detta, att Kommunal är medlem i Fairtrade samt att vi gör det här för att vi är en organisation som står upp för mänskliga rättigheter, rättvisa löner och bra villkor på arbetsplatser både i Sverige och över hela världen, säger Tina Dahlström, ombudsman på Kommunal.

Fairtrade omfattar idag cirka 2500 produkter och bland annat kan den fikasugne konsumenten välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, socker, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 281 kronor per person och försäljningen ökade med 37 procent.

När du väljer att köpa en Fairtrade-märkt produkt lägger du dina pengar på en produkt som har odlaren och den anställde i fokus. Tack vare ett minimipris kan odlaren vara säker på en långsiktig inkomst, och utöver det utgår en försäljningsbaserad premie som används för att göra investeringar i lokalsamhället, såsom skolor och vattenförsörjning.

För mer information

Fairtrade Challenge, kontakta Johanna Lidholm, Kampanj- och medlemssamordnare. Mail: johanna.lidholm@fairtrade.se, telefon: 08-1220 89 18

Fairtrade, kontakta Johannes Hartvigson, Pressansvarig. Mail: johannes.hartvigson@fairtrade.se, telefon: 0730-76 65 83