nyheter / 08 sep 2016

PRESSMEDDELANDE: Fortsatt ökad global försäljning av Fairtrade-märkta produkter

Konsumenternas intresse för Fairtrade fortsätter att öka. Den globala försäljningen av Fairtrade-märkt ökade under 2015 med 16 procent till 7,3 miljarder euro.

Sverige är med en 19-procentig ökning åter igen ett av de länder i världen som haft störst tillväxt när det gäller försäljningen av Fairtrade-märkta produkter, och är numera den sjätte största konsumentmarknaden.

För enskilda produkter ökade den globala försäljningen av kaffe (18 procent), bananer (12 procent) och kakao (27 procent) markant. Totalt omfattar Fairtrade numera 1,6 miljoner odlare och anställda i över 75 länder. Samtidigt har stödet till odlare och anställda stärkts ytterligare under det gångna året, visar Fairtrade Internationals årsrapport “Driving Sales, Deepening Impact”.

Infografer-Fairtrade-International-2015

Totalt genererade den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter 2015 en premie till odlare och anställda på 138 miljoner euro. Fairtrade-premien används till investeringar i verksamheten och i det omgivande samhället. Exempelvis satsade kaffekooperativet Capucas Limitada (COCAFCAL) sin Fairtrade-premie på hållbar utveckling vilket gjorde att över 5000 personer i närområdet i Honduras fick nytta av pengarna.

Sverige är den sjätte största konsumentmarknaden för Fairtrade-märkta produkter

Storbritannien är utan tvekan fortsatt den största marknaden för Fairtrade-märkt med ett totalt försäljningsvärde på över två miljarder euro. Därefter kommer den tyska marknaden som fortsätter att växa och uppgår nu till 978 miljoner euro. Sveriges försäljning av Fairtrade-märkt 2015 uppgick till 348 miljoner euro vilket gör Sverige till den sjätte största konsumentmarknaden.

Infografer-Fairtrade-International-2015

Utökat stöd till odlarna

Rapporten visar också att Fairtrade har utökat stödet till odlarna i att möta klimatförändringarna, stärkt arbetet med leverantörskedjorna för textilier och bomull samt gjort utökade insatser för jämställdhet och emot barnarbete. Barn och unga står i centrum för Fairtrade’s Youth Inclusive Community Based Monitoring and Remediation (YICBMR) system mot barnarbete, vilket har rullats ut i elva länder hittills. En uppfräschad jämställdhetsstrategi syftar till att stärka både kvinnor och män, anställda som arbetsgivare, för att bygga samhällen där alla känner sig lika mycket värda.