Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Schyssta möjligheter för nästa generation
Blogg /

Schyssta möjligheter för nästa generation

Idag gästbloggar inköpsdirektör Martin Löfberg på Löfbergs om deras satsning på unga kaffebönder. Med satsningen vill man få den unga generationen att se en positiv framtid inom kaffeodling.

Morgonen har hunnit bli tidig förmiddag när bussen släpper av oss. Nu står vi på en landsväg utanför byn Titiribì i Antioquia, i nordvästra Colombia. 1 300 meter över havet. Framför oss har vi en tuff vandring på snåriga, slingriga stigar. Sen ska vi träffa Ana-Maria Zapata Palazzio, en av landets 550 000 kaffebönder. Där får vi höra historien om utmaningar, möjligheter och framtidstro – och om fördelarna med att vara en del av ett Fairtrade-kooperativ.

Ana-Maria Zapata Palazzio
Ana-Maria började jobba med kaffe när hon var 17 år. Idag bor hon mitt i sin kaffeodling, i ett litet hus med utsikt över grönskande dalgångar och magnifika bergstoppar.

Nästa generation kaffebönder

I Colombia är medelåldern bland kaffebönder 57 år. Om inte nästa generation tjejer och killar vill ta över familjejordbruken kommer kaffeproduktionen att påverkas. Det är här Ana-Maria kommer in i bilden. Hon är 25 år gammal, och en av deltagarna i vår satsning på nästa generation kaffebönder, där vi bidrar till utbildning och direkt handel som förbättrar livsvillkor och utvecklingsmöjligheter.

I Colombia är medelåldern bland kaffebönder 57 år. Om inte nästa generation tjejer och killar vill ta över familjejordbruken kommer kaffeproduktionen att påverkas.

Fairtrade skapar utveckling och trygghet

Ana-Maria bor mitt i sin kaffeodling, i ett litet hus med utsikt över grönskande dalgångar och magnifika bergstoppar. Hon bjuder naturligtvis på en kopp innan hon berättar om sitt liv. Att hon började jobba med kaffe när hon var 17 år. Först som plockare. För pengarna hon tjänade köpte hon en liten bit land så att hon kunde börja odla kaffe själv. Kooperativet hjälpte henne med lån så att hon kunde köpa ännu mer. Och ännu mer. Idag äger hon en yta motsvarande sex fotbollsplaner, vilket är mycket.

Ana-Maria berättar att framgången till stor del beror på att hon är en av 11 000 kaffebönder i Fairtrade-kooperativet Antioquia. Ett kooperativ som 2011 utsågs till världens bästa av Fairtrade International. Förutom finansiering har Ana-Maria bland annat fått hjälp med utbildning, träning, inköp, försäkringar och sjukvård. Hon vet att hennes barn kommer ha en skola att gå till. Det är några av de saker kooperativet använder Fairtrade-premien till. Det bidrar till utveckling och skapar en trygghet som gör att Ana-Maria ser ljust på framtiden.

Diplom
År 2011 utsågs Fairtrade-kooperativet Antioquia, som Ana-Maria är en del av, till världens bästa av Fairtrade International.

54,4 miljoner i extra premie

2016 köpte vi på Löfbergs hela 5 145 ton Fairtrade-märkt kaffe. Det resulterade i 54,4 miljoner kronor i extra premie till Fairtrade-kooperativ runt om i världen. Bland annat till Ana-Maria och hennes vänner i Antioquia. Det gör skillnad. Det ser vi med egna ögon här i Colombia. Och det är vi riktigt stolta över.

 

/Martin Löfberg, Inköpsdirektör på Löfbergs

PS. Blir du nyfiken på att smaka Ana-Marias kaffe så håll utkik efter Next Generation Colombia. Ett välbalanserat specialkaffe, med frisk fruktighet, honungssötma och toner av mörk choklad. Och Fairtrade-märkt såklart.