Meny
Fairtrades kampanjkasse kommer från Dibella India och är gjord av bomull från det Fairtrade-certifierade kooperativet Chetna Organic. Foto: Fairtrade Sverige

Småskaliga bomullsodlare får ökat inflytande

Småskaliga bomullsodlare är osynliga inom den globala modeindustrin eftersom de saknar direkt tillgång till den internationella marknaden. Men Fairtrade förändrar spelplanen, säger Sreeranga Rajan, vd för Dibella India, ett företag specialiserat inom etiska och hållbara textilier.
– När odlarna går samman i kooperativ får de ett ökat inflytande över sina egna liv.

Sreeranga Rajan känner väl till den globala leverantörskedjan för bomullstextilier. Både hans pappa och farfar var bomullsodlare, och han säger att han ”bokstavligt talat växte upp bland bomullsfälten”. Han tog sin examen i textilteknik och företagsledning i England, och arbetade där några år innan han återvände till Indien för att starta ett socialt ansvarstagande företag.

– Jag ville göra något relaterat till bomull, men jag ville inte syssla med bistånd. Jag ville att handeln skulle vara rättvis. I den långa och komplexa leverantörskedjan för bomull är odlarna osynliga. Småskaliga bomullsodlare befinner sig alltid i en sårbar situation eftersom de inte har direkt tillgång till marknaden, utan måste sälja sin skörd till vem som än vill köpa. Och ofta är det människor som exploaterar dem. Jag ville säkerställa att de skulle få rättvist betalt och respekt och värdighet för det arbete de lägger ner.

Sreeranga Rajan, vd för Dibella India, leverantör av årets kampanjkasse i Fairtrade-certifierad bomull. Foto: Dibella India

Efter sina studier bodde Sreeranga Rajan med några bomullsodlare, för att lära sig mer om arbetet på fälten och bomullsspinnerierna. Under de månader han bodde där tog tre av odlarna i lokalsamhället sitt liv.

– Det lämnade ett bestående intryck på mig. Småskaliga bomullsodlare i Indien lever under oerhört svåra förhållanden, inte för att de är lata och inte arbetar hårt, utan på grund av omständigheter bortom deras kontroll, omständigheter som återförsäljarna har stor möjlighet att påverka. Precis som min pappa och farfar vill de här odlarna inte ha gratis pengar. De vill ha respekt och värdighet för sitt arbete.

Ekologisk bomullsodling

I dag arbetar Dibella India med 3 600 familjer inom småskaligt jordbruk genom det Fairtrade-certifierade kooperativet Chetna Organic. Eftersom det är ett ekologiskt kooperativ använder bomullsodlarna i Chetna inga skadliga bekämpningsmedel eller konstgödsel. Detta står i stark kontrast till konventionell bomullsodling som kräver enorma mängder kemikalier. Dessutom bevattnas den ekologiska produktionen endast med regnvatten, berättar Sreeranga Rajan.

Ekonomisk osäkerhet är vanligt förekommande bland bomullsodlare inom konventionellt jordbruk, eftersom de inte vet i förväg hur mycket de kommer att sälja.

– Vi ger odlarna en trygghet eftersom vi försäkrar dem om att den bomull de planterar och skördar kommer att bli såld. Utöver betalningen genererar försäljningen en extra Fairtrade-premie att investera i kooperativet och en individuell premie till den enskilde odlaren.

Den verkliga fördelen med Fairtrade är att odlarna går samman i kooperativ – för när de organiserar sig, så börjar de ställa frågor.

Ett vanligt problem bland småskaliga bomullsodlare är bristen på information. Det faktum att odlarna oftast lever på avlägsna platser på landsbygden utan ordentlig infrastruktur innebär att de sällan är medvetna om det rådande världsmarknadspriset eller tillgång till utsäde. Men med Fairtrade kommer förändring – genom att odlarna organiserar sig, säger Sreeranga Rajan.

– Den verkliga fördelen med Fairtrade är att odlarna går samman i kooperativ – för när de organiserar sig, så börjar de ställa frågor. Och de börjar kräva sina mänskliga rättigheter, såsom dricksvatten. Detta, menar jag, är det som bidrar till störst förändring: odlarna får inflytande och egenmakt när de organiserar sig.

Färre barn hoppar av skolan

Dibella India betalar inte bara odlarna Fairtrades minimipris, företaget investerar också i utbildning, hälsa och sanitet, kompetensutveckling och jordbruksförbättringar, och företagssatsningar för att stärka kvinnor.

Genom att betala för fler lärare, bygga nya toaletter och bidra med cyklar för skoltransport har Dibella India förbättrat den lokala skolan med målet att säkerställa att alla barn går i skolan fram till de är 16 år. Mellan 2016 och 2019 har andelen barn som hoppat av skolan minskat från 54 procent till 3 procent.

Satsningar på entreprenörskap bland kooperativets kvinnor har inneburit att de kan stanna i sina byar och tjäna pengar när det är inte är skördesäsong. Istället för att åka till större städer för att söka jobb kan kvinnorna nu arbeta med att sälja färdigmat och kakor, tack vare investeringar från såväl Fairtrade-premien som Dibellas kunder.

Bomullen från det Fairtrade-certifierade kooperativet Chetna Organic är odlad utan skadliga bekämpningsmedel eller konstgödsel. Foto: Didier Gentilhomme

Hur ser efterfrågan på ekologisk och Fairtrade-certifierad bomull ut i dag?

– Det finns engagerade klädföretag som Nudie Jeans, Dedicated, Cottover och Knowledge Cotton Apparel. Men från vanliga återförsäljare finns det tyvärr ingen stor efterfrågan. Chetna säljer bara cirka 50 procent av sin bomull i enlighet med Fairtrades kriterier.

Varför?

– Det kostar mer att ta ansvar. Återförsäljarna säger att det är efterfrågan från kunderna som saknas. Men om de är transparenta med vad de erbjuder, och öppna med vad som faktiskt händer i leverantörskedjan, så finns det ingen som kommer att säga: Ok, exploatera barn och odlare och sälj mig billiga kläder. Varumärkena försöker gömma sig bakom ”konsumenternas val”, men om du är transparent kommer konsumenterna att betala det verkliga priset. Och du behöver inte särskilda incitament för att göra det rätta, du behöver inga krav från konsumenter för att sluta upp med att exploatera människor – utan det gör du eftersom det är det enda rätta.

Fakta: Dibella India

Dibella India är ett storskaligt inköpsföretag som fokuserar på att förbättra livsvillkoren för småskaliga bomullsodlare och erbjuda hållbarhetslösningar till varumärken och företag som vill få tag på hållbara textilprodukter. Företaget har också en sömnadsfabrik med 424 anställda som utöver trygga arbetsförhållanden erbjuds gratis sjukvård och pensionsfonder.

Dibella India är leverantör av tygkassen till Fairtrades höstkampanj, som tagits fram i samarbete med Cottover. Tygkassen har, utöver betalningen, genererat 345 euro i Fairtrade-premie och 540 euro i ekologisk och social premie från Dibella.

Dela