aktuellt / 16 maj 2018

Störst engagemang i Sverige under World Fairtrade Challenge

Världens största Fairtrade-fikautmaning ägde rum andra veckan i maj och samlade i Sverige över 350 000 fikadeltagare från norr till söder. Sverige är därmed det land som lyckats samla störst engagemang under årets globala kampanj World Fairtrade Challenge.

– Det är fantastiskt att se det engagemang som finns runt om i Sverige för Fairtrade. Att ordna en fika under World Fairtrade Challenge är ett enkelt sätt att göra skillnad för de människor som befinner sig i första ledet av handelskedjan. Det handlar om att visa världen att vi bryr oss om goda arbetsvillkor med respekt för mänskliga rättigheter, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Nyligen samlade världens största Fairtrade-fika över 20 länder för att uppmärksamma vikten av en hållbar produktion med rättvisa arbets- och handelsvillkor i världen. Sverige var det land som med störst engagemang samlade allra flest fikadeltagare följt av Sydkorea, Finland, Italien och Ecuador.

Under kampanjen samlades människor för att uppmärksamma Fairtrade på olika sätt: I Argentina skålades det för odlarna med lokalt producerat Fairtrade-vin och i Hong Kong tog handlarna tillfälle i akt att diskutera senaste utvecklingen och hållbara produktionsled. Totalt deltog fler än 650 000 fikadeltagare i World Fairtrade Challenge.

Engagemanget i Sverige var stort hos kommuner, arbetsplatser, hotell, restauranger och Fairtrades medlemsorganisationer som alla visat sitt engagemang för förbättrade arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och fattigdomsbekämpning. Genom att deltagarna registrerat sin fika på en kampanjsajt, har Fairtrade Sverige kunnat sammanställa ett fikaresultat. Flest fikadeltagare i landet per capita hade Munkfors kommun där över 50 procent av invånarna var med och deltog i fikautmaningen, följt av Karlstad- och Vingåkers kommun.

Den aktör som under utmaningen lyckades samla flest fikadeltagare är Fackföreningen Kommunal följd av Karlstad kommun och Kyrkor för Fairtrade.

Även bland unga fanns det ett sprudlande engagemang för World Fairtrade Challenge. Agera-volontärerna från Svenska Kyrkans Unga i Uppsala piggade upp trötta pendlare på Uppsala centralstation med hemgjorda chokladbollar med Fairtrade-certifierade ingredienser. Totalt fikade cirka 19 000 personer i Uppsala kommun.

I Karlstads kommun deltog över 26 000 fikadeltagare, däribland över 4 000 gymnasieelever från bland annat Sundsta och Älvkullegymnasiet. Där höll skolans egna Fairtrade-klubb informationsträffar om rättvis handel och elever bjöds på Fairtrade-märkta bananer i form av banankaka. På Göteborgs universitet har fler än 5 500 personer varit med och fikat Fairtrade. I Blekinge samlades ett hundratal personer på Jämshögs folkhögskola för att delta i ett världsomfattande Fairtrade- och demokratifika med samtal om demokrati, mänskliga rättigheter och vikten av att lyssna på varandra.

– De unga konsumenternas inställning bådar gott för framtiden. Sju av tio unga säger att det är värt att betala extra för Fairtrade-märkta produkter. En tredjedel av dessa konsumenter uppskattar även att de köper minst fem Fairtrade-märkta produkter per månad. Det visar att dagens unga är medvetna konsumenter som värdesätter produkter som värnar om mänskliga rättigheter, säger Hewan Temesghen.
Fairtrade omfattar idag fler än 2 200 produkter som kaffe, kakao, te, frukt, godis, juice, glass, nötter, vin, bomull och skönhetsprodukter. Under 2017 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med sex procent till 3,8 miljarder svenska kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.

Fairtrade handlar om människan bakom produkten. Fairtrade-märkta produkter bidrar till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom får bättre ekonomi, att barnarbete motverkas och att fler får tillgång till utbildning. Fairtrade innebär också att odlaren får en Fairtrade-premie som används till att utveckla lokalsamhället, t ex genom investeringar i skola, hälsovård eller i jordbruket. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

Hela listan – så mycket fikades i kommunerna under World Fairtrade Challenge 2018

För mer information

Cecilia Corfitsen, pressansvarig Fairtrade Sverige.
Mail: press@fairtrade.se
Telefon: 08-12 20 89 18