Hoppa till innehåll
Start / Aktuellt / Sveriges första Fairtrade City
Blogg /

Sveriges första Fairtrade City

Fairtrade Sverige firar 20 år och under 2017 lyfter vi upp ett antal historiska händelser från vår resa. I maj 2006 blev Malmö Sveriges första Fairtrade City. Nedan bloggar Emma Börjesson, projektledare för Fairtrade City i Malmö stad, om engagemanget för rättvis handel.

Stortorget i Malmö
2006 diplomerades Sveriges första Fairtrade City, Malmö stad.

I maj 2006 blev Malmö Sveriges första Fairtrade City då kommunstyrelsens ordförande tog emot diplom av Fairtrade Sveriges dåvarande generalsekreterare, Alice Bah Kunke. Att vara först ut är alltid kul, men samtidigt en utmaning!

Fairtrade City bedrivs bäst som ett lagarbete

Malmö fick tidigt i processen ett engagerat kommunalråd. Att ha en drivande politiker har varit en förutsättning för Malmö stad att komma så här långt inom rättvis handel och etiskt konsumtion. 2010 antogs Malmö stads policy för ”Hållbar utveckling och mat”. Den föreskriver bland annat att ”etiskt certifierade (t.ex. Rättvisemärkta) produkter alltid ska vara förstahandsvalet i de varukategorier där sådana finns”.

Idag är ca 90 % av allt kaffe som dricks i Malmö stad ekologisk och Fairtrade-märkt.

Drivkrafterna för arbetet är många. Ett av våra miljömål slår fast att i Malmö ska det vara ”lätt att göra rätt”. Både genom offentlig upphandling, och att öka utbudet av varor i Malmö som producerats med hänsyn till mänskliga rättigheter, kan vi göra stor skillnad.

Nya vägar att sprida kunskapen om rättvis handel

Malmö är känt för sin experimentlusta, och för att testa nya vägar. Det har varit inspirerande och lärorikt att vara en del av det växande Fairtrade City-nätverket i Sverige och världen. Det var därför en stor ära när vi fick arrangera den årliga internationella Fair Trade Towns-konferensen 2011, med deltagare från hela världen.

På senare år har vi arbetat aktivt för att hitta nya partners och samarbetsformer för att sprida kunskapen om rättvis handel.  I satsningen ”Förening för Fair Trade” har vi arbetat med fotbollsklubben FC Rosengård och under förra året ordnade vi filmvisningar med Doc Lounge Malmö för att nå fler och nya Malmöbor. I samma anda har vi samarbetat med Malmö Citysamverkan och tagit fram den återkommande kampanjen GO!Malmö (Green Options Malmö) för att peppa Malmöbon till en mer hållbar, schysst konsumtion.

Framtiden

Utmaningen framöver är att jobba ännu hårdare för att nå en högre andel av inköp av rättvist handlade varor i Malmö stads verksamheter, och att flytta fram positionerna inom områden där det ännu inte finns certifierade produkter, så som IT.

/Emma Börjesson, Malmö Fairtrade City

Bild på kläder med Fairtrade-märkt bomull.