Kaffebär. Foto: Justin Avern

nyheter / 26 aug 2019

Två nya styrelseledamöter till styrelsen för Fairtrade Sverige AB

Hållbar konsumtion och etisk handel tillhör de viktigaste verktygen för att nå de globala målen till år 2030. Fairtrade Sverige kan nu välkomna Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent och Jonas Regnér, vd för Saltå Kvarn som nya ledamöter i styrelsen för Fairtrade Sverige AB.

Intresset för produkter som värnar om mänskliga rättigheter och schyssta arbetsvillkor blir allt större. Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor till 4,1 miljarder – en ökning med cirka tio procent från föregående år.

Nu tillträder Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, och Jonas Regnér, vd för Saltå Kvarn, som nya styrelseledamöter i Fairtrade Sverige AB. Ragnartz och Regnér tillför ytterligare kommersiell kunskap till styrelsen och kommer båda ifrån en bakgrund inom marknadsföring och försäljning.

Johanna Ragnartz och Jonas Regnér
Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent och Jonas Regnér, vd för Saltå Kvarn.

Johanna Ragnartz

Johanna Ragnartz, i dag vd för Håll Sverige Rent, har lång bakgrund inom livsmedel och kommunikation. Hon har tidigare varit vd på Whitelines AB och marknadschef på Poolia Sverige, samt haft flera tjänster inom marknad och kommunikation på Arla Foods AB och Semper AB.  

– Jag hoppas kunna bidra med idéer och utveckling till Fairtrade Sverige AB och fokusera på produkt- och affärsutveckling där jag har erfarenhet. Vi befinner oss i en spännande tid med stor utvecklingspotential, säger Johanna Ragnartz.

Jonas Regnér

Jonas Regnér är i dag vd för Saltå Kvarn och har också en lång bakgrund inom handeln och näringsliv. Han har bland annat varit marknadschef på Life Europe AB, vd på Gooh AB samt haft roller inom marknad, försäljning och supply chain på Axfood och senare Coop. Regnér hoppas kunna bidra till styrelsen med sin erfarenhet kring handel och sitt engagemang för hållbar konsumtion.

– Även om vi i Sverige ser mänskliga rättigheter som en självklarhet så finns det områden i världen där det fortfarande krävs stora förbättringar, där villkoren ofta är dåliga och där de mest utsatta återfinns i odlar-ledet. Genom hållbar handel kan vi bidra till att synliggöra problemen och möjliggöra förbättringar, säger Jonas Regnér.

Om Fairtrade Sverige AB

Fairtrade Sverige AB har till uppgift att licensiera Fairtrade-märket till företag vars produkter är certifierade i enlighet med internationella Fairtrade-kriterier och skapa ett mervärde för dessa företag. Bolaget har också i uppgift att påverka detaljhandeln, återförsäljare och grossister att produktutveckla, utöka och marknadsföra sitt sortiment av Fairtrade-märkta produkter.