Hoppa till innehåll
/

World Fairtrade Challenge var en succé – och jag har varit riktigt jobbig

Jag har varit en nagel i ögat på folk. Frågat människor på stan, i hissen på väg upp till kansliet, på gatan, ja nästan alla jag mött: ”Fikar du Fairtrade?”. Nu när World Fairtrade Challenge är över för i år kan jag se att hundra tusentals svenskar faktiskt har fikat – och att engagemanget för Fairtrade går djupare än så.

World Fairtrade Challenge är slut. Det är andra året utmaningen anordnats i global skala – och första gången som Sverige samlat fler antal deltagare än något annat land.

Bubblaren i år är Sydkorea, som klättrat upp till en stadig tvåa. Därefter kommer Finland, Ecuador och Italien. Deltagandet visar människors vilja att faktiskt reflektera kring var våra produkter kommer ifrån och vilka människor vår konsumtion berör. Att stanna upp och tänka på människan bakom produkten, helt enkelt. I Argentina skålades det i Fairtrade-vin för odlarna som producerat druvorna, medan Hong Kong samlade handelsaktörer och funderade över hållbarhet i alla led.

Och i Sverige fikade vi alltså, som vanligt. Varför ändra på ett vinnande koncept?

 

Hewan Temesghen fikar på Collecotrs hotels i Gamla stan.
Hewan Temesghen fikar med Johanna Olsson på Collector’s hotels i Gamla stan under World Fairtrade Challenge. Foto: Fairtrade Sverige

Alla möjliga typer av fikor

Från norr till söder har det fikats, i stora och små samlingar. Privata såväl som offentliga. Butiksfikor, organisationsfikor, samlingar i grannskap, familjefrukostar och en demokratifika på folkhögskola är exempel på evenemang som anordnats. Fackföreningen Kommunal samlade flest fikadeltagare totalt i år, under den gemensamma parollen ”Schysst fika, schyssta villkor”, och i Munkfors kommun fikade över 50 procent av befolkningen!

Det som verkligen tagit mig med storm är hur mycket folk redan kan om Fairtrade och hur insatta de är i rättvis handels-frågor. Vid många fikor – både sådana jag deltog på och sådana jag hört talas om via sociala medier och mina kampanjkollegor – gjordes ansträngningar att göra något extra av tillfället. Det pratades hållbarhet och rättvis handel, bjöds på hembakade kakor med Fairtrade-ingredienser och spexades med banandräkter.

I sociala medier har engagemanget varit särskilt slående. Vi är överväldigade av den breda variation av inlägg och bilder som så många människor delat, gillat och lagt upp. För att inte tala om alla peppiga texter om Fairtrade och mänskliga rättigheter! Engagemanget har gett oss en unik inblick i alla möjliga typer av fikor: kompisgängs, kyrkors och hemkunskapsklassers, för att nämna några.

 

Hewan fikar på Kommunal med Lisa Bengtsson, tredje vice ordförande i förbundsledningen. Foto: Fairtrade Sverige.
World Fairtrade Challenge fika på Kommunal med Lisa Bengtsson, tredje vice ordförande i förbundsledningen. Foto: Fairtrade Sverige.

Kunniga budbärare

Själv har jag flängt runt och fikat på åtminstone tio olika men lika spännande arbetsplatser, såsom stiftelser, fackförbund och dagligvarukedjor.

Under de fikorna har det blivit tydligt att engagemanget för Fairtrade genomsyrar många arbetsplatser, särskilt flera av våra medlemsorganisationer. Intresset löper i många fall hela vägen från ledning till anställda och tvärtom, i ett slags ömsesidig växelverkan. Ingångsvinkeln kan skilja sig något beroende på om det är näringslivsaktörer, ideella organisationer eller fackförbund – men det övergripande målet är detsamma.  Nivån av kunskap om Fairtrade har imponerat på mig då den är mer djupgående än jag kunnat förvänta mig. Behovet av grundläggande introduktion har liksom inte funnits, så jag har fått anpassa mitt budskap. Jag har verkligen kunnat prata från hjärtat.

 

Konsumentföreningen bjuder på provsmakning av Fairtrade produkter på Coop under World Fairtrade Challenge. Foto: Fairtrade Sverige.
Konsumentföreningen bjuder på provsmakning av Fairtrade produkter på Coop under World Fairtrade Challenge. Foto: Fairtrade Sverige.

Grannarna bjuder på Fairtrade-vin

Jag försökte för övrigt bjuda in folk från mitt kvarter på en Fairtrade-fika utomhus, för att få en chans att berätta mer om vår verksamhet. De blev intresserade men frågade om vi kunde ta det till helgen istället. ”Ja, absolut men då är det ju inte Fairtrade Challenge längre”, sa jag. ”Fairtrade är väl aktuellt varje dag?” Svarade någon. ”Såklart!”, log jag, glad över att viljan finns och budskapet nått ut. Så de laddade upp med lite Fairtrade-märkt vin, har jag just fått höra, och nu ska jag iväg och träffa dem efter jobbet…

Det tycker jag säger mycket om effekten av World Fairtrade Challenge.

Nageln i ögat

Men jag har som sagt varit jobbig. Vart jag än har gått har jag pratat Fairtrade-fika. Stått i solen på Medborgarplatsen och frågat folk om de fikat Fairtrade, haffat bekanta på gatan, frågat grannar och pratat med buss- och taxichaufförer. ”Självklart fikar jag alltid Fairtrade” har somliga svarat, medan vissa förstås inte ens känt till vad det handlar om.

Ibland har mötena varit så korta att det går att undra om det verkligen ger något, men jag tror det viktiga är att det planteras ett litet frö. Ett frö av igenkänning, som kanske kan växa till intresse och konsumtion av Fairtrade-märkta varor. Det kan i sin tur vara en ingångsport till ökad kunskap, och så småningom (i tid till nästa kampanj kanske) ett genuint engagemang för Fairtrade och våra frågor.

Det är mitt mål.